Sunday, January 2, 2011

Lite frågor..

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Födde barn, har jag definitivt inte gjort förr.

2. Höll du några av dina nyårslöften? Hade inga löften, tror jag?

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Jajamen, A blev mamma till M!

4. Dog någon som stod dig nära? Nej.

5. Vilka länder besökte du? Inga alls, tyvärr.

6. Är det något du saknar år 2010 som du vill ha år 2011? Pengar, usch vad tråkigt svar men så är det. Men egentligen, framförallt en Idé om mitt framtida liv. Jag hatar att leva såhär planlöst som jag gör just nu, jag måste få veta vad som väntar, vad jag ska göra framöver. Få lite struktur. Framtidstro.

7. Vilket datum från år 2010 kommer du alltid att minnas? 21 April, Majkens födelsedag.

8. Din största framgång 2010? Jag tycker att hela den här omvandlingen till mamma har varit ganska tuff, så jag måste säga att jag är stolt som kommit så långt som jag gjort. Jag har förändrats, fått en ny syn på livet - både i stort och smått. Bättre på att effektivisera min tid (ser man något som ska göras så måste man göra det NU) men också på att distansera mig till tråkigheter, lite iaf. Att se till det stora, helheten, att vara glad för... Eller jag försöker iaf.

9. Största misstaget? Hur jag prioriterar kanske, vad jag lägger min tid på.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig? Njae, jag hade ju feber förra veckan och var lite dålig i magen (spydde i tisdags) men det var inget allvarligt. Annars har jag klarat mig bra, peppar peppar.

11. Bästa köpet? Oj, nu stannade det. Men får väl säga den superfina retroåkpåsen från brio jag köpte för 25 på myrorna. Sammetslen och lila, mm.

12. Sämsta köpet?

13. Vad spenderade du mest pengar på? Resan till Hong Kong, haha! (Förutom det – blöjor…)

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2010? Utöver de jag listat nedan (och i kommande inlägg) så kommer dessa alltid får mig att tänka på 2010:

Lady Gaga – Telephone

Daniel Adams-Ray – Dum av dig

Robyn – Dancing on my own

B.o.B - Nothin on you

Train - Soul sister

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare? Mycket gladare jämfört med 2009, som var ett riktigt skitår på alla sätt och vis. Förutom att jag plussade.

16. Vad önskar du att du gjort mer? Spenderat tiden bättre, umgåtts med vänner, badat, myst ute, fikat, bakat. Sånt där som alla bloggtjejer gör, men som jag av någon anledning aldeig kommer mig för.

17. Vad önskar du att du gjort mindre? Ältat, varit bitter ledsen och känt mig hopplös. Jag inser att jag måste komma ut ur den bubbla jag befinner mig i. Jag måste se upp istället för ner, se ljuset. Se det positiva. Arbeta för oss, jag Johan och Majken. Men framförallt för mig. Jag måste intala mig själv att det inte är kört, det finns hopp. Jag känner mig så löjlig nu, när jag skriver det här. Vad gnäller jag egentligen för? Men jo, jag måste acceptera detta på djupet - har nog inte gjort det än. Och inse att det ska gå bra för mig, det SKA gå bra för mig. Det som ligger framför mig känns stort och jobbigt, men jag kan klara det. Jag har alltid klarat allt på ett eller annat sätt, det vet jag. Och det är det jag lever på. Jag måste hitta ljuset igen, känna lycka igen.

18. Vilken var den bästa boken du läste? Jag *host hrm* läste bara ut en enda bok under året. Eller nej, jag läste ut den igår, skit också! Kan inte ens räkna med den, haha. Men det gör jag ändå. Det var "Familjens projektledare säger upp sig". Och ja den var bra - det var ju skönt. Hade liksom känts dumt att säga att xxxx var bästa boken bara för att den var den enda bok jag läst, även om den sög. Men nu måste jag skärpa mig, böcker ÄR viktigt det tycker jag verkligen, och nu har jag ett barn att vara gott exempel för. Tur att hon iaf har en mormor som läser minst 3 böcker åt gången. Måste skärpa mig.

19. Bästa biofilmen? Inception inception inception, utan tvekan. Hur kunde jag glömma den i årsresumén men ta med Sammys äventyr? Tragiskt...

20. Favoritprogram på TV? Den där serien som gick i somras och som utspelade sig på ett brittiskt BB, underbar!

21. Bästa stället du var på/i? Sommarstugan, och Grän.

22. Största musikaliska upptäckten? Jag hänvisar återigen till musikinläggen :-)

23. Vilka hårfärger har du haft under årets gång? Min egna brunfärg, som vanligt. Kanske lite tråkigt?

24. Något du önskade dig och fick när du fyllde år? Ehrm, jag minns inte ens vad jag fick i födelsedagspresent, hemskt va? Fast jag får skylla på att det snart är ett år sedan jag fyllde, den 22 januari...

25. Vad gjorde du på din födelsedag 2010? Åt egenbakade tårtor som hela släkten kom och fikade på, blev lite uppvaktad av dem.

26. Hur tillbringade du julen? En underbar idyll-jul med hela stora familjen/släkten. Bästa julen på länge!

27. Hur tillbringade du midsommar? I Borgvik, med riktigt firande vid kvarnen (midsommarstång, dans, dammöppning, hela köret...) först följt av mat hos svärisarna.

28. Hur skulle du beskriva din stil år 2010? Kopierar här Trasslets svar rakt av (förlåt men detta är sanningen även för mig!) "Eh… typ obefintlig. Så bekvämt som möjligt. Alla fina kläder har typ stuvats långt in i garderoben till förmån för amningströjor och mjukisbyxor" :P

29. Vad fick dig att må bra? Egen tid, lugn och ro, sommaren, vänner, Majkens leende, tid för oss, tid för mig och Johan.

30. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Ja, visshet.

31. Vem saknade du? Min familj i Örnsköldsvik! Och mina vänner runt om i landet.

32. Den/de bästa nya personen/personer du träffade? Alla nya mammor såklart, det är verkligen en rolig "bieffekt" av att få barn - så många ny bekantskaper! För att inte tala om alla små gummor som kommer fram och vill "ooaa" sig över bebisen, har man dessutom en gullig hund är det kört... ;-)

33. Berätta om en värdefull läxa du lärde dig 2010! Tiden går såå fort, passa på att njuta i nuet, framförallt med en liten bebis - they grow up so fast!

No comments: