Friday, January 14, 2011

Det bästa av två världar!

Och så ett inlägg för alla barnvagnsnördar. Så om ni inte tillhör denna skara, read no further ;)

Jag är jättenöjd med vår Emmaljunga city cross och det kändes självklart att vi skulle ha en vagn med 4 fasta hjul. Man går ju ändå en hel del på skogstigar och gräsmattor, lite småkuperad terräng sådär. Vill kunna dra med sig vagnen överallt utan problem. Men så har jag ju självklart stått där på typ Barnens hus och längtansfullt klämt på och provkört vagnarna med svängbara hjul. Mm, så lättkörda. De bara rinner fram, inget kämpande med att trycka ned handtaget och svänga vagnen framför sig vid varje kurva. Men samtidigt, hur praktiskt som enda vagn?

Så jag nöjde mig med City crossen (Trots att jag en sväng där i höstas suktade efter en fyrhjuling med 4 fasta lufthjul, typ Emmaljunga Classic sport, för City crossens breeeda punkteringsfria hjul är skit som är svåra att ploga framför sig i snö och som det fastnar stenar i, men det är en anna historia...)

Men jag kunde inte släppa det här med svängbara ändå. Så började snoka upp äldre Emmaljunga modeller och fokus låg då på City Ceroxen, svängbara framhjul och svängbart styre, så om man ville ha de stora fasta hjulen fram så kunde man fixa det.

Var faktiskt på väg att köpa en ett tag men ballade ur, kände att jag inte kunde rättfärdiga att köp när vi ju hade en välfungerande vagn att köra med. Jag är i en sits där jag verkligen inte bara kan spendera åt höger och vänster. Jag är inte den typen av person heller, hellre spara än slösa.

Men så blev jag nu sugen på en igen. För ärligt talat, vilken vagn är lätt att köra i det väglag vi har nu? I djup nysnö? Och handen på hjärtat, så många skogspromenader har det inte blivit. Fast, en om dagen i somras vart det ju... Jo, men då gick vi på skogsstigar med bark - där en vän till mig med en Nitro (svängbara hjul utan att kunna svänga styret) kom fram utan problem.
Ja ni ser, jag har resonerat med mig själv en hel del. ;)

Saken blev inte bättre av att jag häromveckan kläckte idéen för sambon när vi var och handlade i en galleria, för usch vad drygt med 4 fasta hjul då. "Ja, kanske till våren" sa den annars så vagnointresserade sambon. Han som typ bara bryr sig om saken går framåt (och inte är från 80-talet, knäppisen skäms för vår underbara 80-tals Emmaljunga!)

Så där fick jag fart på mina busiga idéer kan man ju säga. Så fram tills nu har jag scannat blocket på fina och billiga City Cerox.
Tills nu ja.
För i förrgår när jag sökte på Emmaljunga på tradera dök det upp ett chassi till en Nitro. (Det här chassit är lättare, smalare och mindre än City ceroxens, men saknar det vändbara styret.) Det låg ute för den i sammanhanget lilla summan 500. Och fanns i - ja - KARLSTAD! Ungefär här började min hjärna gå på högvarv och jag funderade och funderade, tänkte att tusan det här är ju perfekt. OM jag skulle kunna vinna det här chassit till ett bra pris skulle jag ju inte bara få en ny vagn, utan två till himla bra pris. Hade tänkt sälja City crossen om jag köpt en City cerox, men om jag nu skulle få Nitro-chassit billigt skulle jag ju använda City crossens sittdel till båda chassina. Alltså skulle jag ha ett riktigt "4 fasta hjul-chassi" samtidigt som jag skulle ha ett riktigt "litet smidigt chassi med svängbara hjul". Kompletta Nitros på blocket är ganska dyra för övrigt.

Och vet ni, jag satt med hjärtklappning igår runt midnatt och VANN chassit. Så nu är jag såå nöjd , kunde det blir bättre?



I'm done now!

3 comments:

Linn said...

Jag tror också att vi är ganska lika, har känt det ofta när vi har pratat. Det är skönt att veta att man inte är ensam om att vara ensamvarg (lät ju logiskt, haha), för det känns nästan lite "fult" att vara det eller vad man ska säga. Precis som du säger om att man får lite dåligt samvete.

Och du, det verkar vara en hel vetenskap det där med barnvagnar! Som att köpa en bil. Du får vara min expert om det blir min tur en vacker dag. ;) Kramar!

Helena said...

Väldigt smart det där! Nästan så att man blir lite sugen på att göra nåt liknande... Hmm.. Vi har ju redan två vagnar så det blir svårmotiverat! :(

J said...

Vad kul! Vi älskar vår bugga med svängbara hjul och ser fram emot att köpa en donkey om det kommer ett syskon för det skulle verkligen vara smidigt med lite större svängbara hjul på de mest oplogade vägarna.