Friday, January 14, 2011

Hur gör ni?

Det börjar bli omöjligt att göra saker här hemma, och det är Majkens det handlar om.

1. Förut kunde jag sätta henne i babysittern när jag duschade, men det går inte längre eftersom hon lutar sig framåt, upp i sittande position i den (och då ser det ut som att hela kitet - Majken + sitter - bara skulle kunna dratta omkull) Så det går inte längre. Hur gör ni när ni duschar? Jag kan ju vänta tills Johan kommer hem. Men ibland vill man duscha på förmiddagarna.

2. Förut kunde hon roa sig hyffsat bra på egen hand vid babygymmet, nu måste man vara 1 meter ifrån, på standby hela tiden. Hon gillar nämligen att tafsa på vår golv-rislampa, att peta i djurmatskålarna, att dra sig upp mot vardagsrumsbordet... Och en sekunds frånvaro från vår sida kan få förödande konsekvenser. Hon har redan slagit huvudet i bordsbenet, och då satt jag ändå bakom henne, tittade bort ett ögonblick bara. Hon drar sig fram överallt på nolltid, och man märker på henne att hon tycker det är extra kul att vara på sker vi INTE vill att hon ska vara på. När vi fortfarande hade julgranen tex och hon satt i gåstolen, kunde man se henne vara på väg till granen varpå man ropade "aja baja Majken" då ökade hon takten, fnittrade, gav oss ett snabbt flin och rusade rakt in i granen. Som exempel. Likadant gör hon vid CD-hyllan, PS3an, hundmatskålarna osv osv.

3. Att äta är inte så trevligt när man hela tiden måste rusa upp för att flytta på Majken. Det blir mer en "slänga-i-sig-maten-så-fort-som-möjligt-varpå-man-får-ont-i-magen-stund" än en lugn matstund. Får kanske alltid ha henne intill mig i barnmatstolen från och med nu? Men då ska hon också underhållas, och det är en stress. Men antagligen bättre ändå än att hon är på golvet.


Jaja, mycket är det nu känner jag. Oj oj oj. Tänk förut när hon bara låg på den plats man lagt henne, det var inte igår!


Förresten, ska få hem en grej idag som jag vann på Tradera igår. Är sååå nöjd och förväntansfull! Ni får se sen vad det är.


Just nu hoppar hon i en sådan här som vi fått låna av svägerskan:



Då ser det ut såhär:



Och oj, medans jag skrev det här så somnade hon, i hoppgungan!

4 comments:

Helena said...

Siri sitter fortfarande i babysittern när jag duschar, men jag märker att det snart inte funkar längre. Då får hon sitta på golvet, får se hur det går :)

Jag brukar lägga henne efter hennes lunch och då passar jag på att äta. Eller så sitter hon med vid bordet och får lite mellanmål eller leker med nån leksak. Brukar funka i kanske tio minuter, snabblunch alltså!

Man börjar förstå vitsen med de där hemska lekhagarna man hade förr! Man får väl helt enkelt barnsäkra så mycket det går hemma.

Rebecca said...

Isak sitter oftast faktiskt i babysittern när jag duschar men nu har jag ibland låtit honom sitta på golvet i badrummet. Det har funkat bra förutom en gång när jag fick sluta duscha för att ta bort honom från toaborsten... blä.

Här är det snabblunch som gäller också, har jag tur kan jag äta när han sover, försöka tajma in det så.

Hoppas du får några andra, bättre svar...

Anette said...

Jag brukar ha Niklas i en IKEAmatstol i badrummet. Antingen sitter han i den utanför duschen medan jag duschar och samtidigt sjunger sånger för honom, eller så duschar han med mig i stolen. Har en bricka på den stolen så det är såååå kul att plaska. När det gäller maten så har jag inte riktigt samma problem då Niklas är jättestabil och går runt bland möblerna och har tränat upp sig på att sätta sig. Han ramlade mycket förut när han började ställa sig upp (lite för tidigt för sitt eget bästa) och då hade han hjälm. Vi har öppen planlösning så han kan krypa runt en hel del utan att han kryper ur sikte. Om det är dags för mellis när jag jag ska äta så äter vi tillsammans eller så leker han vid bordet i sin stol. Det är lite pyssligt med vissa saker när de är i mellanläget, var helt klart lättare när de var nöjda i ett gym. Hoppas du hittar ett sätt. Å andra sidan så har de en tendens att ändra sina fina rutiner lagom till vi vant oss. :D

micksan said...

Jag brukar ha Saga i gåstolen inne på toan medan jag duschar (den är så trög så hon tar sig inte fram i den). Förut satt hon i bumbon, men den tar hon sig säkert ur nu. Men oftast duschar jag på kvällen, direkt hon somnat. :) När jag äter brukar hon sitta med vid bordet, med lite leksaker alt köksredskap. Eller så äter vi samtidigt, en sked åt mamma, en åt Saga. :) När hon är nöjd på golvet kan hon utforska lägenheten själv, vilket gör att det är skönt att vara hemma och inte uppe i Kiruna. För här är det så gott som barnsäkrat. Jag brukar kkunna vara kvar i köket, ser då ut i hallen och mot henne rum och så in i tvrummet. Sovrummet och toan är oftast stängda. Sen har jag ju såklart koll på henne hela tiden ändå :)