Friday, January 21, 2011

Namn

http://www.dn.se/nyheter/sverige/maja-och-oscar-popularaste-namnen

Så många fina namn, och det känns skönt att det blev en Majken här hos oss. Nu fick hon ju Majken för att hon är en Majken och för att det är ett fint namn, men att inte alla andra barn i hennes ålder heter det blir som en bonus. Att inte bli ett efternamn eller antingen Anna S eller Anna M. Ja ni vet.

Själv tyckte mina föräldrar att de var så fyndiga när de döpte mig till Sandra, som då i början på 87 var ett ganska ovanligt namn. Ett år senare hette var och varannan nyföding det, kanske mycket beroende på den här kvinnan:



Faktiskt en låt jag gillar, jag är lite svag för det där typiska 80-talssoundet ;)

3 comments:

Livmodern said...

Vi hade också Majken på namnlistan. Det kanske blir jättevanligt om fem år :) håller med dig m att det är rolgare med namn som inte är så otroligt vanliga.

Therese said...

Majken fanns ju med på topp 100 iaf.. Minns inte på vilken plats dock...

Carin - mamma till Alice said...

Jag jobbar på en stor förskola i Sthlm, över 150 barn. Och det finns faktiskt två Majken där. ;)

Däremot finns det inte en enda Alice och Alice är ju ett av de vanligaste namnen.

Vi brydde oss inte om om de namnen vi valt va ovanliga eller vanliga, vi tog de namnen som va finast och sen va ju Alice en Alice. :)