Wednesday, January 19, 2011

Ögonläkaren - check

Var hos ögonläkaren i morse med Majken. Hon hade ju det problemet när hon var liten att hennes undre ögonfransar på höger öga åkte upp i ögat och la sig på ögat, vilket gjorde att hon ständigt såg nygråten ut på just det ögat.
Först hade vi trott att det var en infektion, fick antibiotika på vårdcentralen och bråkade med ögondroppar morgon och kväll, usch. De sved på henne och var inte roliga alls. Hur som helst så hjälpte inte det och efter några turer fick vi komma till ögonmottagningen, där det konstaterades att det var en liten "miss", att hon har som ett litet veck under ögonen som gör att det lätt blir att ögonfransarna åker in i ögat. Det skulle med största sannolikhet växa bort innan tvåårsåldern. Tydligen är det vanligast hos asiatiska barn, pga hur deras ögon ser ut. Vi skulle bara hålla koll så att ögat inte blev irriterat, rött eller att det svullnade upp runt omkring.
Det här var i september, i höstas. Och när vi nu var där för återbesök kunde vi båda (läkaren och jag) konstatera att det vuxit bort! Hon har inte haft besvär med "blött öga" sen i november någon gång och ögonen såg så fina ut idag på undersökningen.

Härligt!


Förresten, blev biten i armen nyss av Majken. Det blev en liten blåning och så svullnade det upp liite. Usch för vassa tänder säger jag bara...

1 comment:

Anonymous said...

Gudvad skönt! Att ha besvär med ögonen är inte roligt alls. Vet att jag läste om Majkens öga när skrutts ena öga varade och var som mest eländig och tänkte att jaha, tänk om han också har problem med det. Fast det försvann och nu har inte skrutt heller problem med sina ögon!

Och påtal om veckorna, jag har skrivit in hans tioveckor i kalendern för att jag skriver en liten utvecklingstext om hur det går för honom just då... Ambitiöst jag vet. Och möjligtvis blir det bara v. 10 o 20 som jag kommer ihåg att göra det på :P men iaf jag kommer ihåg dem för att jag fuskar lite ;)