Friday, February 4, 2011

Vi föräldrar vs. Vi föräldrar

Mitt retrovagnsintresse har fått mig att då och då kila i väg till biblioteket här i stan för att nörda ner mig i gamla Vi föräldrar från 60-80-talen. Jag menar, kika bara på dessa söta karameller från slutet på 60-talet:





Hur som. Det som börjar med en liten jakt på gamla vagnar slutar ofta med att jag sitter nedsjunken i dessa gamla tidningar timme efter timme. De är fyllda med intressanta, tankeväckande och uppseendeväckande artiklar, reportage och nyheter/notiser. Stommen är samma som idag, föräldrars ständiga dilemman, frågor, glädje och sorg, före/efter förlossning, problem osv osv.
Det är så skönt på något vis, att förstå att ens mor-och farföräldrar samt ens egna föräldrar varit med om exakt samma resa som en själv.
Men om vi ska jämföra den gamla Vi föräldrar med dagens, så är det som om att titta på två helt olika tidningar. Där gårdagens ViF hade substans, innehåll, debatt och uppnosighet, har dagens ViF bara en innehållslös, tom, rosa sörja. Det må låta hårt, men hallå, plocka upp vilket nr som helst av senaste årets ViF och allt är bara ett ihop-plock av innehållslösa, blaskiga artiklar och tråkiga bildbyrå-bilder. Tubsockor är roligare.
Tar man en ViF från - säg 1978 - så rycks man med och sitter i timmar och läser. Den har ju ett innehåll! Dels ur det historiska perspektivet. Som att nyhetsnotiserna innehåller "barnaga nu förbjudet" - det är hisnande att en relativt modern tidning har det som nyhetsnotis! Det kommer så nära då. Och reklam för Marlboro cigaretter, skulle man ha det idag? Nej. Artiklarna spänner sig bortom dagishets/inredning/mode/allmänt egotjafs och tar upp barns psykologi, utveckling, historia, nutid och framtid. Jag tyckte det var lite sött när jag läste ett nummer från ca 83, där det fanns med en artikel om "den nya videon". Satt och fnissade när jag läste om hur farlig videon sågs av vissa, samtidigt som andra ville få fram fördelarna med den. Tänk, nu skulle barnen kunna kolla på program NÄR SOM HELST!. Och våldsprogram, farliga program. Barnen skulle bli passiviserade, förstörda... VHS hette en av de där nymodigheterna. Ajabaja.

Framförallt är det en debattanda i tidningen, en lite upprorisk stämning. Idag är det mer "det som är det är och det skriver vi, vi har ingen kritisk syn på något. Vi bara skriver. Tycker myndigheterna så så skriver vi så. /Mvh "robotredaktionen".

__________________________________________________

Åter till 2011 och jag har jobbat lite idag. Kom hem till en tom lägenhet utan meddelande på vare sig lapp eller mobil, but who cares! Jag tog en dusch och en luugn lunch och sitter här och har det gött. Ska ut med hundarna nu och röja runt lite i lägenheten sen. Hej så länge!

1 comment:

Johanna said...

Kul inlägg! Brukar inte läsa några mamma/föräldrar-tidningar, undviker liknande på nätet också. Tror man blir lite störd av alla (motsägelsefulla) "råd" hit och dit. Men jag tror jag får dra iväg mig till bibblan imorgon och kolla igenom ett par gamla tidningar :)

Roligt att se barnvagnar för 300 kr. Hehe. Undrar om 300 kr motsvarar barnvagnspriset idag?