Monday, February 21, 2011

Dagmamma vs. Dagis

Vad känner ni för? Vilken barnomsorg har ni använt/ska ni använda er av? Plus/minus?

Själv har jag aldrig gått hos varken dagmamma eller på dagis, så jag har ingen egen erfarenhet alls. En svägerska pratar så varmt för dagmamma, men jag vet inte... har varit och besökt dem som finns här och det kändes inte så speciellt. Dagis känns "tryggare" på något sätt men samtidigt blir det ju större grupper.

Just nu börjar det brinna i knutarna för oss och jag vill ha lite input från er!

5 comments:

Rebecca said...

Här kommer input från mig =)

Jag är mycket skeptisk till dagmamma. Dels tycker jag att det är viktigt att mitt barn får umgås med olika vuxna på dagarna, både män och kvinnor i olika åldrar. En annan sak är att det känns otryggt med dagmamma, dagmamman har ingen som "kollar" henne utan kan göra och säga precis vad hon vill eftersom hon inte har några arbetskamrater. De få jag känner som har barn hos dagmamma får dessutom vara hemma med sina barn titt som tätt eftersom dagmamman är sjuk/är hos tandläkaren/är hos doktorn etc. Allt faller om dagmamman är sjuk ju (vissa ställen har en vikarie men hur tryggt känns det då?!).

Nej Isak ska få gå på förskola och det känns toppen, så länge vi får den förskola vi vill. Hoppas du uppskattade min input =)

Linn said...

Jag kan ju bara tala utifrån hur jag själv upplevde det när jag var liten, men det kanske kan vara till någon nytta i alla fall.

Jag gick bara hos dagmamma. Hade tre stycken totalt, men det är bara den sista jag minns tydligt. Hon var en underbar kvinna som verkligen brydde sig om oss och såg alla barn. Det kändes alltid väldigt tryggt hos henne. Det som jag tycker var negativt så här i efterhand var att jag tappade den där gemenskapen som dom som gick på dagis/fritids hade i och med att jag var äldst och det skiljde ett par år till nästa barn. Det blev liksom inte samma naturliga övergång till skolan sedan som dom som kände varandra sedan dagis hade, men det gick ju bra ändå.

Jag har fått för mig att det är mer strukturerat på förskolan än hos dagmamman, att det finns en tydligare plan för barnens utveckling. Men det är ju bara som jag upplever det, har ingen aning om hur kraven på dagmammorna ser ut. Hoppas att ni hittar ett alternativ som känns rätt för er! :)

J said...

Förskola! Vill ha mitt barn i en verksamhet som utsätts för kontroll, löpande utvärderingar och där personalen har högskoleutbildning. Och genuskoll, helst!

Elin said...

Jag hade aldrig ens tänkt dagmamma, hade glömt bort att alternativet fanns. Men tack för bra input.

Anonymous said...

hade dagmamma själv! helt underbar :) hon va bekant till familjen så det kändes tryggt. men för oss blir det Dagis pga det är mer reglerat med utbildade pedagoger o oftast fler barn i samma åldrar :)

Jeanette