Saturday, November 6, 2010

Vad heter ditt barn?
Majken Greta Alice H

När var du beräknad att föda?
12 April 2010.

Föddes barnet på utsatt datum, om inte när?
Majken föddes den 21/4, klockan 14:45

Hur stor var barnet vid födseln?
52 cm och 3,620 gram och 37 centimeter huvudomfång.

Hur lång tid tog förlossningen?
Det beror på hur man räknar:
Ca 24 timmar om man räknar från första regelbundna värken.
Ca 11 timmar från när värkarna började bli lite jobbiga (var tvungen att gå runt när jag fick värken)
Ca 3 timmar om man räknar tiden vi var inne på BB.
Ca 1 timme om man räknar från vattenavgång. Mitt vatten gick 5 min efter att jag fick krystvärkar, klockan 13:50. En timme sedan var hon ute.
Jag skulle nog säga att den varade ca 6 timmar, det var under de timmarna jag upplevde att jag verkligen var mitt inne i förlossningsarbetet.


Tog du någon smärtlindring?
Ja, lustgas. Min sambo stod under hela krystningsfasen och masserade mitt ryggslut, kanske kan kallas smärtlindring det också ;) Gud vad öm jag blev just där efteråt, aj aj...

Är du tillsammans med barnets pappa?
Ja

Tog ni reda på könet?
Nope

Hade ni bestämt vad barnet skulle heta?
Nej, vi hade 10 namn per kön. Väl ute fick hon ett namn vi inte ens haft med på listan.

Hade du en svår graviditet?
Nej, det jobbiga var att man blev så fysiskt begränsad. Och allt man var rädd för att stoppa i sig, huga! Lite paranoid är jag allt.

Kan du tänka dig att skaffa fler barn?
Ja absolut!

Har du fått några bristningar?
Eh, ja

Var du nervös inför förlossningen?
Ja det var jag. Läste bok efter bok som behandlade förlossningsförberedelse, vilket iofs hjälpte. Kände att jag verkligen hade hjälp av dem innan och under förlossningen. Dels lugnade de mig, dels hjälpte de mig att föda. Vara närvarande, tro på mig själv, slappna av. Men som sagt, nervös var jag. Man har ju sedan man var liten hört om och insett att det här med att föda barn, det är det mest smärtsamma man som kvinna kan vara med om. Nu var det inte så farligt som jag trott, men definitivt inte lätt heller!
Här har ni mina bokfavoriter:
Föda utan rädsla
Att föda
Att möta förlossningssmärtan

Hade du några cravings?
Njae. Apelsiner i nov-dec ifjol, annars inget speciellt.

Hur reagerade du/ni när du plussade?
Oj! Chockade, hänförda, rädda, oroliga, lyckliga.

Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?
I vecka fem, dag 4+1.

Hur mycket gick du upp i vikt?
14 kilo.

Hur länge ammade du?
Ammar fortfarande, men hon får ersättning och lite smakportioner/gröt också.

Vad äter barnet helst?
Mammas mjölk

Vem är barnet mest lik?
Hon är en himla blandning, det är verkligen vi båda sammansmält i en person. Fast jag tycker att hon är mest lik Johan.

Vad är det bästa med att ha barn?
Att få vakna av henne, kika åt vänster och se världens finaste bebis flina en i ansiktet :) Lyckan över att se henne växa och utvecklas. Att veta att hon är vår, vårt barn.

Vad är det sämsta med att ha barn?
Egentiden. Spontaniteten. Det är sådana saker som får ta stryk av en bebis.

Är ditt barn döpt?
Nej, och det kommer hon inte att bli heller.

Hur gammal är barnet nu?
6 månader 2 veckor och 3 dagar.

_________________________________________

Nu är jag tröööött efter en helkväll i Örebro, sprängfyllda värkande bröst har jag också. Örebro var så vackert! Fast det var mörkt och vi knappt såg våra egna fötter så hann vi se lite av staden. Arkitekturen, gränder, de gamla husen, atmosfären... Det kändes som ett mini-Stockholm. Spökturen var dock en stor besvikelse. För det första var vi en alldeles för stor grupp, ca 25 pers. Sedan var den inte så spöklik som jag trott, nä vi skickades runt på slottet av skådisar som var klädda i tidsmässiga kläder - jag trodde det skulle vara mer inriktat på att hitta och se spöken. Det blev mer som en sagovandring. Och sedan, bara sådär så var det slut! "nu är rundturen slut, här går ni ut" och så en hand som visar vägen ut från slottsgården. "va?" Har sällan känt mig så snopen. Trodde vi var halvvägs in i turen. Jaja. Vi hade en underbart kul kväll iaf, jag, mamma, Linda och Vicky. Åt middag på Jensens Bofhus alldeles innan, hann också innan det med att svänga runt på Mariebergs köpcentrum. Köpte plädar, kikade runt, doftade på doftljus. Efter alltihopa åkte vi bil hem, stannade på McD i Karlskoga och åt Mc Flurry Magnum Brownie, som jag kan rekommendera! Yummy. Fast blåbär/vanilj-pajen var blä, fyllningen smakade schampoo...
Har iaf inte skrattat så här mycket på länge. Underbart var det!

Nu ska jag sova, höll ju för tusan på att somna i bilen för över en timme sedan. Imorgon blir det julmarknad på Mårbacka.

Natti!

2 comments:

Anonymous said...

Ohoo... Ville också åka på julmarknaden på mårbacka, men vår helg var sen länge fullbokad. Får ta marknaden på alsters herrgård i slutet av november istället.

Vad tror du om tisdag eller möjligen onsdag förmiddag för promenad? Och ja, här finns det massa fina promenadvägar, slingan i skogen är helt underbar att gå!

Anonymous said...

Förmiddag passar mig utmärkt. Vilken dag passar bäst för er? Tisdag eller onsdag? Och ska vi ses här på frödingshöjd eller någon annanstans?