Thursday, November 11, 2010

Vilken olja ska man använda?

Tänkte jag och sökte lite:

Fråga: Hej, Jag har tidigare läst att man ska tillsätta rapsolja i bebisars mat men ser att du skriver olivolja i ett svar. Är det bättre än rapsolja eller flytande margarin? /Mia

Svar: Hej Mia! När fettet inte är upphettat så är det egentligen ingen skillnad mellan raposolja, olivolja och smör MEN senare forskning visar att nästintill all raps är genmanipulerad, vilket gör att jag inte rekommenderar det utan istället väljer olivolja och smör som rekommendation. Positivt med dem är även att de tål höga temperaturer om du skall tillaga maten. Kramar Zarah

Källa


Vad bra, då fortsätter jag med olivolja som jag redan använder.

2 comments:

Rebecca said...

What?! Genmanipulerat? Det måste jag undersöka! Jag ger ekologisk rapsolja, det borde ju vara okej... Anledningen till att jag ger rapsolja är att rapsoljan är neutral och inte smakar så mycket som olivolja. Men i vissa rätter passar ju olivoljesmaken jättebra!

Elin said...

Det visste jag inte! Tack då blir det olivolja här också. :-O