Friday, November 19, 2010

Fredag

Underbart, lugn, mys, lite godis, fredags-tv-tittande... Mm.
_________________________________________
Apropå rutiner så har jag tagit tjuren vid hornen när det gäller Majken. Hon har verkligen inte haft några direkta rutiner någonsin, mer än att hon vaknar mellan 8-10 och somnar mellan 20-23... Inget vidare med andra ord.
Hon brukar däremot ha ganska fasta sovtider på dagarna, 10-11, 13-14 och en liten lur runt 17. Nu måste det vara slut med det här, vi måste komma upp tidigare, helst 7:30 och få fastare mattider. Vilket jag tror är en av anledningarna till att vi har så rörliga tider, Majken har ju jämt ammats fritt så det har aldrig blivit "mat-sömn-lek-mat" osv på fasta tider, utan hon har fått mat när hon velat och sedan har det blivit likadant med resten. Nu när hon äter mer och mer ersättning och smakisar så blir det lättare att styra. Iaf.
Igår sov hon den vanliga turen mellan 10-11, sedan sov hon bara 20 min i stöten runt 14 och 16 - så där såg jag min chans att få henne i säng tidigare! Efter att hon vaknat där runt 16:15 höll jag henne vaken, gav lite morotsmos och katrinplommonpuré runt 18, åt själv middag och gav henne sedan sista flaskan efter blöjbyte och pyjamaspåklädning runt 19:10. 19:30 sov hon i sin säng. Bingo! Hon sov sedan till klockan 4:33, då jag sprang upp och hämtade henne i sin spjälis. Hon fick amma och vi somnade tillsammans i min säng. Så är det 99% av nätterna och helt okej för mig.
Men det här känns väldigt bra, att jag lyckats styra lite, att hon slipper vara uppe så länge. Bra för henne och bra för oss. Just nu ligger hon och sover platt på mage i babygymmet (!), hon sov runt 11-12 förut så nu blir det den här lilla napen och så får hon vara vaken resten av eftermiddagen/kvällen så somnar hon förhoppningsvis senast 20:00.

Nu vaknade hon precis.

No comments: