Wednesday, November 3, 2010

Matångest

Suck!


Alltså det här med bebisar och mat. Smakisar. Gröt. Välling. Puréer. Jag blir tokig.


Jag började för ett tag sedan ge Majken mosad potatis+bröstmjölk. Sedan har hon fått prova havregröt och risgröt. Men jag får liksom inte koll på det här, poängen med alltihopa.

När ska hon äta det här? Vad? Puréer? Gröt? Och Vilken gröt? Jag får ångest av barnmatshyllam i mataffären. Jag blir stressad av alla andra som ger både det ena och det andra, som vet precis hur man ska göra. Jag har läst, läst jättemycket. Men det fastnar inte. Eller så är det informationen som är bristfällig. För det står ju i princip bara "börja med smakisar, öka successivt..." Men sen då?


Hur gör NI med ert barns matrutiner?


Hjälp!

6 comments:

Rebecca said...

Åh jag förstår verkligen hur du känner! Jag börjar precis få lite koll på Isaks mat.

Isak får gröt till frukost och middag (kl 7 och 17). Havregröt från Nestlé (lägst sockerhalt) har han fått men nu försöker jag med hemlagad gröt gjord på havregryn och hirsflingor. Han får riktig mat till lunch vid 11-12. Efter grönsakssmakisarna så fick han prova fisk, kyckling och kött. Recept finns massor på nätet. Eller köp burkar.

Angående tandkrämen så var det vad tandsköterskan sa till oss igår, man ska börja med fluortandkräm direkt! Hör av dig om du hör något annat!

helenesskolsida said...

Alva äter gröt på 1 msk pulver på morgonen. På fm kan hon få smaka mosad banan eller päron med lite turkisk yoghurt. Potatispuré till lunch och något mellanmål som fm på em. Kvällen blir det gröt på ca 3 msk grötpulver. Däremellan ammar jag och ibland glömmer jag både det ena och det andra så det blir lit ehipp som happ. Försöker mer komma ihåg D-dropparna :-)

Alva får däremot smaka av vad vi äter, äggula, laxsoppa, ris, makaroner, smörgåsråd, sås osv men bara smaka. Inga större mängder. Det kanske blir rörigt för henne men hon stirrar ut oss så hon kan lika gärna få smaka på fingret.

Gör det du känns bäst, ta det lugnt och erbjud. Tvinga inte om hon inte visar intresse. Hela första året är lite testa sig fram och allt löser sig vartefter.

Kram

Anonymous said...

Hjälp, kanske ska sluta se framemot smakportioner... Har tillräcklig ångest över ersättningen :P

Vi bor på Frödingshöjd, och vad sägs om någon gång nästa vecka? Har ni bra promenadstråk på rud eller ska vi ses någon helt annanstans?

micksan said...

Sådär kände jag också. Hur ökar jag osv. Men då sa min BVC sköterska att det väljer man själv med tanke på när man tänkt sluta amma. Hon sa också att man skulle börja med att byta ut sista målet. Fast vi hade gjort tvärtom, bytte ut frukosten till gröt. Nåja, jag tror det blir bra, du får känna efter på Majken. Ge så mycket hon vill ha, så ser du :)Och angående alla olika grötar och vällingar m.m., du får testa dig fram. Vi började med Nestles milda havregröt, och kör den ännu. Gick hem hos Saga så. :) Välling har vi testat godnattvälling, gick väl ner men inte lika bra som majsvällingen vi testar nu :)

Helena said...

Det viktigaste är väl att hon får en portion av färdigköpt gröt eller välling om dagen, för att täcka näringsbehovet. I övrigt kan du introducera mat i Majkens takt. Det är ju så olika hur lång tid det tar med smakisar. Siri visade ganska tydligt att hon ville ha mer mat, men så har jag ju haft väldigt strulig amning också...

Vi ger Siri havregröt till frukost. Till lunch och middag nån puré, sen gröt och eventuellt välling till kvällen.

Helena said...

Glömde tipsa om Andra mosboken! Inspirerande recept till bebisen! Jag använder den jättemycket.