Tuesday, December 14, 2010

Rökning är döden

Varför röker alla som jobbar inom hemtjänsten? Fick en fråga om jag inte rökte häromdagen när de tre andra jag gick ut med tog upp varsin cigg. Nej svarade jag och fick ett skratt och ett "nej men va" till svar. Jag har aldrig rökt och kommer aldrig prova. Det närmsta jag kommit är vattenpipa en gång sommaren 2008 och uurk, rök i munnen, kväljande, äckligt.
När man sedan går med sina rökande arbetskamrater till personer som låter som om de ska hosta upp sina lungor och endast kan väs-andas, då undrar man hur tankarna går.

Okej, nu röker kanske inte alla på min arbetsplats, men definitivt en majoritet. När jag tänker efter är det många som röker öht i Karlstad, märkte direkt en skillnad från Umeå, Örnsköldsvik - mina tidigare hem. På stan får man alltid ducka för någon nikotinist. Och jobbigare var det när jag var gravid, då höll jag andan så fort jag såg en glödande cigg. Det gjorde jag även när det körde förbi bilar och andra farkoster. Nej usch för kemikalier och skit.

Hemtjänst + Karlstad = rökare? Why? Inte min melodi någonstans.

1 comment:

Anonymous said...

Jadu, det där är en bra fråga. Och varför ska alla rökare alltid stå utanför dörrar? Så när man går ut får man en (o)trevlig överraskning. Här i vårt hus bor det folk som har någon typ av hemtjänst och de har även sin bas i vårt hus, och de som jobbar där står ofta ute och röker precis utanför dörren. Var mycket irriterande när jag var gravid och lika irriterande nu då jag inte vill att Erik ska få i sig skiten...