Sunday, December 5, 2010

Babyskyddet sålt



Då var babyskyddet också sålt. Jisses vilket flyt vi haft med blocket senaste gångerna, tagit mindre än 24 timmar att hitta köpare. Gick upp tidigt i morse för att tvätta klädseln, usch... Snön yrde och jag ville fortsätta ligga mage mot mage med min lilla gris. Go grisen.

På tal om grisen så har hon mått riktigt dåligt sen igår eftermiddag, det hela började med att hon skrek och skrek och inte ville göra något allt igår runt 18-tiden. Till slut lyckades vi få henne att somna i sin säng runt 19:30, efter en flaska och mycket trugande. Tilläggas ska att hon då skitit ner 3 blöjor på ca 1½ timme. Men så till vår stora förvåning (hon brukar vakna tidigast 1-2) vaknar hon klockan 21:30 och bara skriker, vi byter blöjan och hon gallskriker så hon blir alldeles röd. Hon skakar i hela kroppen, så hårt skrek hon. Vi fattade ingenting! Hon var mätt, fick ny blöja och vi gick runt och vaggade henne och försökte med allt, men det var som att hon blivit besatt av något. Vi funderade på om hon kunnat få i sig något dåligt, men hon hade inte ätit något knasigt och vi har inte haft några små saker framme som hon kunnat få i sig. Hon fortsatte att skrika och vi såg ingen annan utväg än att jag gick och la mig med henne, ammar henne till sömns igen. Det gick inte alls, hon bara vred sig som en mask i sängen bredvid mig. Till slut, när vi släckt och legat och kämpat en stund somnade vi. Runt 2 vkande hon och skreek återigen, som en stucken gris. Johan tog henne och vandrade omkring en stund, jag minns inte så mycket men vi somnade igen tillsammans. Andra gången hon vaknade var klockan 5:59 (inte ofta jag är så vid medvetande att jag lyckas kolla klockan) och hon skrek och var jätteledsen nu också, jag tog upp henne och började vagga henne i min famn, stod på golvet och vaggade från sida till sida. Hon skrek lägre, och lägre, lugnare och lugnare tills hon mest gnällde. Till slut var hon tyst, och efter en stund märkte jag att hon somnat så då la jag ner henne i sängen. Vi somnade och jag gick upp för att tvätta alldeles för sent... Men det kändes oviktigt när hon låg mitt emot och var såg så lugn ut :)

När hon så vaknade runt 9-tiden var det som en ny, glad bebis! Antagligen hade hon rapat dåligt/reagerat på något i maten igår. Vi får hålla det här under uppsikt och se vad det kan vara, fast förhoppningsvis var det en engångsföreteelse.

Misstänker att hon kan ha ont i rumpan också, hon är rööd och torr, första gången hon varit nästan sårig och röd såhär. Så nu sitter hon ute i babygymmet med en naken, insmord stjärt på en handduk. Jag gav henne en flaska tidigare, då låg hon i en annan handduk som snabbt blev nerbajsad ;)

1 comment:

Helena said...

Konstigt det där. Siri vaknade på ett liknande sätt igår natt, fast bara en gång. Hon skrek och skrek som att hon hade sett ett spöke. Det kan ju vara magknip eller mardrömmar, så svårt när de inte kan säga vad det är...