Monday, December 20, 2010

Det här med amningen

Jag som precis bestämt mig för att fortsätta amma iaf någon månad till, men nu vet jag inte om det går. Majken har nämligen börjat få sin tredje tand, första i överkäken, som jag rapporterat om tidigare. Sedan tidigare har hon ju två stora fina i underkäken. Saken är den att det har börjat göra ont att amma! Det är inte det att hon biter, för det gör hon inte. Men man känner när hon suger att det är tänder där, det känns som att man har svidande skavsår på brösten när hon ammar - så oftast hinner hon bara suga en 20 sekunder innan jag måste ta henne därifrån. Det går bättre på höger än vänster bröst, men iaf, det här går bara inte. Så som det ser ut nu slutar jag nog vid nyår, kanske? Känns som svårt att sätta ett fast datum, det är ju mysigt för oss (när det inte gör ont) och bra för Majken att ammas. För att inte tala om praktiskt, framförallt på natten. Ska man göra flaska nu på natten? Eller sluta helt med mat på natten? Vissa nätter sover hon ju ändå till 5:30-6:00 innan hon vaknar och är hungrig. Kanske dags att vänja av henne med det ändå.

Får nog tänka ett varv till.

3 comments:

J said...

Japp, så är det för mig med. Jag kör med amningsnapp nu för jag tänker bannemig inte sluta än!

Rebecca said...

Det underbara var att samtidigt som jag slutade amma så började Isak sova hela nätterna. Jag brukade amma en gång vid 3-4 men plötsligt sov han till 6 (ibland tidigare, ibland senare) och ville sen upp. Så jag har aldrig gett honom flaska på natten, det verkar så jobbigt...

När du slutar amma kommer Majken säkert bli mättare på dagarna och på det sättet inte behöva äta på nätterna längre, så oroa dig inte så mycket över det tycker jag. Och i värsta fall får ni väl ta några nätter och avvänja henne vid att äta på natten, rent fysiskt ska barn över sex månader inte behöva det säger ju alla.

Amningsnapp till dess låter ju som ett toppentips!

Anonymous said...

Äsch, att göra flaska på natten är lätt som en plätt ;) fast om hon skulle sova hela nätterna vore inte det underbart? Och om du måste göra flaska på natten, mät upp pulvermängden i förväg så det bara är att hälla och värma när det är dags, för att mäta pulver på natten är bläktrist!