Thursday, December 30, 2010

2010

Januari: Latar mig igenom den här månaden, jobbar 2-3 dagar. Ser Avatar på bio.

Februari: Jobbar mycket mycket och det blir tyngre och tyngre, hemtjänsten i vecka 34 är ingen hit. Den 28 jobbar jag min sista dag. Det snöar fruktansvärt mycket.

Mars: Sölar runt hemma och försöker fixa det sista inför bebisen. Läser an massa gravidlitteratur, funderar på namn och längtar efter att snön ska försvinna.

April: Min mamma flyttar ner hit från Örnsköldsvik, bor hos oss hela April innan hon får lägenhet i maj. Bebisen kom inte på utsatt, blev 9 dagar+ innan hon behagade komma ut. Allt gick över förväntan (tack gode gud) och plötsligt var man mamma, hjälp! Det blir lite av en chock i början och jag får ångest av att amma, att vara så behövd - jämt. Men Majken är så fin, så fin och våran dotter. Äntligen - mamma. Det är vår ute och man börjar ana en ny årstids ankomst.


Obeskrivligt liten Majkis.

Maj: Första riktiga "bebismånaden", jag lär mig en massa om Majken och börjar sakta men säkert komma in i mammarollen. Det blir ju en hel del förändringar i livet och saker att lära, men allt kommer så sakteliga. Många sköna skogspromenader blir det med Majks och Daphne.



Juni: Majken pratar lite, fast det låter bara som nej ;-) Firar nationaldagen med att grilla med Johans kompisar på Skutberget, mysigt. Deras hund heter Majken, lite därifrån vi fick namnet ;-) Tänk, när Majken är lite större kan jag säga att hon är döpt efter en samojed. Men en väldigt fin samojed:



Innan hade vi varit på en mindre lyckad konsert på Sandgrundsudden, varför måste det alltid spelas så högt vid evenemang och konserter? En underbar midsommar firas i Borgvik vid värdshuset. Såg Sex and the City 2. Vi besöker även Li och Anders i Grän denna månad för grillning i deras trädgård, såhär fint hade vi det många sommarkvällar:





Juli: Lilla familjen tar sitt pick och pack och reser norrut till Örnsköldsvik, där bor vi i sommarstugan hos Majks morfar med fru och mår såå gott. Badar lite, skrattar med Sara, äter marshmallows, träffar Majkens morfarsfarbror, shoppar second hand babybjörn för 50 pix, äter god mat varje dag, går i skogen, Johan fiskar, jag ligger i solen och läser tidningar, tar kort, osv osv... Såhär såg det ut:







Juli fortsatte med vaarma dagar, för varma nästan då vi i mitten av juni fick gå nästan nakna inomhus för att orka med. Jag levde på galiamelon och Majken låg naken i babysittern på balkongen, tänk vilka skillnader i årstider vi har - det hade ju varit omöjligt nu. Hon börjar också prata mer och mer, flera olika läten och i olika tonlägen och höjd.

Nakenfis.

Sommaren innebar också många många hundpromenader med min lillasyster här i skogen alldeles intill där vi bor, mycket prat blev det, det saknas! Direkt vi kom hem från övik var det dags för Borgviks motordag, mycket folk och många fina bilar:



Augusti: 1 augusti gick vi på hästhoppning på Hammarö, kul att titta på och mysigt att gå och runt och skrota bland en massa hästar. Augusti kom med besked om en ny lägenhet - åh så glada vi blev! Helt otroligt kul och bra för oss, verkligen. Annars rullade dagarna mest på, sommar började gå mot höst.

September:
Jag, mamma och Majks begav oss upp till Övik i mitten på månaden. Det blev en mysig höstträff med min pappa och fru hemma i Själevad. Vi gick på stan, träffade släkt och vänner, Emilie, Sara, Anna med lilla M, åt god mat, såg film och gamla Beverly hills med Madde, bara umgicks helt enkelt! Väl hemma i Karlstad försökte vi ta vara på sista sucken av sommaren genom besök i Mariebergsskogen och skogspromenader. Majken får första tänderna!


Glad-Majken i Övikslånevagnen.

Oktober:
Vi byter liggdel till sittdel på Majkens vagn, ville egentligen vänta lite till men damen bara måste sitta tyckte hon själv. Så det var bara att följa med i svängarna. Hösten är här och det blir kallare och vi svirar om till stickat och varmt. Vi flyttar in i vår nya lägenhet sista helgen i oktober, uunderbart! Majken börjar hasa sig fram, duktiga unge :) Vi börjar gå på öppna förskolan med föräldragruppsgänget varje onsdag, trevlig rutin.


Höst.

November: Vi bor in oss i nya lägenheten. Jag ser "Sammys äventyr" på bio, första 3D-filmen jag ser. Filmen i sig vara sådär, självklart en barnfilm med lite tam handling, men 3D var en ny och häftig upplevelse. Börjar leta extrajobb, smått desperat och deppig. Åker till Örebro på spökvandring som var en stor besvikelse, resan i sig blev dock en mycket rolig och minnesvärd upplevelse! Snön kommer... Träffar familjelivsbebisgruppen för en våffladate, mys. Majken börjar ligga på sidan, på vänsterarmen. Hon börjar verkligen kännas som en stor bebis nu, ingen liten skrutt längre.

December: Fixar lite inför jul. Får in en fot på ett jobb och vickar en del, inser att det är såå skönt att komma bort och få jobba = bebis är ingen semester. Bakar lussebullar och bakar ut pepparkakor. Firar lucia här hemma med släkten och myser med julfika. Firar underbaraste julen på länge med släkten här i Karlstad, vilket betyder min mamma samt Johans släkt. Majken börjar kunna sitta ordentligt själv.




Det här året har nog varit det intensivaste i mitt liv, det mest omvälvande. Det har varit jobbigt och underbart om vartannat. Framförallt för att Majken har kommit till oss förstås. Tänk att hon inte funnits i våra liv tidigare? Hon är helt underbar, nu kan jag inte tänka mig ett liv utan henne. Det har tagit lite tid för mig att anpassa mig, men nu känns det bra. Det gör det. Nu är det vi, och vi ska fixa det. Fixa livet. Fixa att bo ihop allihop, fixa framtiden med allt vad det innebär. Tänk, vad kan hända nästa år?

Nu ser vi fram emot ett ännu bättre 2011!


Alltså, jag är expert på att bre ut mig när jag skriver. Det blir bara värre och värre ju längre jag skrivit, det kanske ni ser i den här texten, det började lite tunt, och slutade lite fetare...

2 comments:

helenesskolsida said...

Tycker det är trevligt när du brer ut dig ;-) Du skriver så bra!

Kram!!

Linn said...

Vilka härliga sommarbilder, nu börjar man ju längta efter nästa sommar! :) Och bre ut sig är bra, då får man ju läsa mer plus att det är svårt att sammanfatta ett helt år utan att skriva mycket. ^^ Hoppas att 2011 blir ett riktigt bra år för hela familjen!