Tuesday, December 14, 2010

KÖPTIPS till era pappacurlande morsor, svärmorsor, fastrar

...eller varför inte till era bortskämda pappor, svärfarsor, morbröder etc etc??
Läste om den här boken på Mandragoras blogg för ett tag sedan och lånade hem den till mig själv, och OJ vad bra den är. Jag läser och läser och snart är den slut. Väldigt snart.

Hur vanligt är det inte med hushåll där kvinnan gör ALLT? Tja, förutom de där viktiga, arbetssamma grejerna som att fixa bilen, laga stora saker som går sönder och allt annat som... ja aldrig görs helt enkelt. Eller kanske max en gång/år. Jag känner igen min familj (eller ja den jag växte upp i) i den beskrivningen och det gör nog många med mig. Inte minst min svärmor...

Familjens projektledare säger upp sig
är en bok där en kvinna skildrar några månader ur sitt liv, där hon tjatar på sin sambo, arbetar häcken av sig på jobbet OCH hemma, måste komma ihåg dagiskalas, saker som gått sönder, saker som ska inhandlas, matplanering, städning, plockning... Och hur hennes man bara kommer med "jag har inte tänkt på" eller "jag har glömt" hela tiden.
Varning för provocerande bok som gör dig arg säger jag bara.

Så nu när det är dags för julklappsinköp i vår familj föll lotten på mig att köpa till svärmor, bokstaven för alla att gå efter är U. Min koppling till boken blir underhållning, utbildning och lite fler ord jag inte kommit på än. Men det kommer.

1 comment:

Linn said...

Den där boken läste jag om för ett par år sedan, minns inte i vilken tidning dock. Den verkar bra i alla fall. :) Jag är glad att jag kommer från en familj där man hjälps åt med dom "små" sakerna också, som städning och plockning, och att vi kör samma sak Anders och jag.

Jobbar dock på att släppa kontrollen och låta honom komma ihåg saker också. Tror det är lätt att man faller in i ett mönster annars där den ena kommer ihåg och den andra glömmer för att man inte behöver komma ihåg, det gör ju partnern ändå. Om den "glömska" däremot inte bryr sig så är det ju en annan femma.

Kanske passar "uppfordran" (till henne att säga upp sig som projektledare) eller "upprörande" (du blev ju provocerad) som ord också?