Tuesday, April 27, 2010

Duktig flicka

Vår lilla tjej var riktigt duktig i natt och lät mamma och pappa (som ändå sover när jag ammar...) sova riktigt bra. Jag ammade henne vid halv-tiotiden innan jag somnade i min säng. Att ta hand om en bebis med allt vad det innebär är förvånansvärt tröttande, tror amningen bidrar med alla hormoner det utlöser. Lilltjejen låg då och sov i sin egen säng, yes! Hon vaknade någon gång mitt i natten (glömde kolla klockan) och vile bli ammad. Satt i 10-15 minuter innan det var dags att byta blöja, den luktade sur mjölk... Gick och bytte och oj, första gången hon låg tyst genom ett helt blöjbyte! Duktiga duktiga gumman, brukar alltid gallskrika annars. Kall plast är boven, så vi försöker med tvättlappar och handdukar under ryggen. När blöjan var bytt gick vi iväg och jag ammade henne en liten stund till, la sedan ner henne i sängen och hon vile tydligen sova - underbart. Så då kunde också jag göra det, i min säng. 6;14 vaknade jag sedan (vet inte om det var av henne eller av min mamma som skulle till jobbet*) Iaf så ammade jag henne och efter det ville hon sova vidare. Det gjorde jag också, bakom Johan. Sedan vaknade vi 8:45 och har nu varit uppe sedan dess. Gumman fick ny blöja och mat, maten kom i två omgångar både före och efter blöjbytet. Nu ligger hon och grisar i sängen, lillplutten.

Förresten, hon vägde ju 3620 när hon föddes. På efterkontrollen i lördags hade hon tyvärr gått ner på gräänsen för mycket till 3282 - så vi var på en extra viktkontroll igår. Då hade hon - på två dagar - gått upp till 3445, duktigt! Så vi fick beröm och bekräftelse på att vi ammar henne alldeles lagom, hon får det hon behöver helt enkelt. Det märks mao att min mjölk runnit till, både på henne och mig. Igår när jag ammade henne började det andra bröstet spontanläcka, jag fick sitta med papper på andra bröstet, tills Johan fick gå och hämta mer papper eftersom det blev genomblött... ;-)

Hej så länge


*Min mamma bor tillfälligt hos oss och tar hand om oss :D

1 comment:

Linn said...

Vilken snäll och duktig liten tjej ni verkar ha fått. Hoppas verkligen att det fortsätter så! Jag har en liten grej till henne förresten (tror jag sa det när jag ringde), men den behöver hennes namn, så du får jättegärna skicka ett sms eller något när det är bestämt om du har tid. :) Kramar!