Monday, April 25, 2011

Vilken härlig påskhelg!

Sol sol och sol!

Torsdagen var det fullt ös medvetslös med chokladbollsbak, pannkakstårtefix, städning, ballongblåsning (ömma fingrar!) och allmänt småkaos ;-) Det blev två fina firanden med farföräldrarna och mormor vid lunchtid och sedan ett "riktigt" kalas med pannkakstårta med kusinerna på eftermiddagen.
Majken fick:
Av svärisarna: Gullig lite bok med mjuka djur, en sked i silver (tradition att få en varje födelsedag i Js släkt) ett set med mugg och tallrikar samt en korgstol från IKEA (som hon får när de fått in den).
Av mormor: Ett gunglamm! Det skulle ha ett läte också, så vi satte i batterier och tryckte på örat... Men inte var det något vackert bräkande inte, det var någon hillbilly tjosanvisa som Majken nästan blev rädd för! Härom dagen när jag tryckte igång melodin klättrade hon raskt upp i mitt knä och småkikade på lammet lite skeptiskt... Annars älskar hon lammet, pussade och gosade med det direkt :)

Av Linn: En jättefin bok med mjuka djur inuti.
Av M: En lilla My bok, mjuk och tuggvänlig ;)
Av svägerska V med familj: Ett jättefint trätåg att använda på kalas, med plats för ljus och siffror:

http://www.busigaklader.se/butiken/produktbilder_auto/101109115831-01.jpg?w=400&u=0.3
Och av mammas kompis L fick hon det här underbara bäddsetet från IKEA, blir bra sedan när det vankas storsäng:
TORVA TRÄDGÅRD Påslakan 1 örngott grön Påslakanlängd: 200 cm Påslakanbredd: 150 cm Örngottslängd: 50 cm Örngottsbredd: 60 cm
Fredagen bjöd på Mariebergsskogsbesök, där vi tittade på djuren och gick runt och myste jag ocj Majken, J var ute i Borgvik och tvättade bilen som vi ska lämna igen till helgen. Vi ska ju byta bil, tjohoo!

Lördagen spenderades till stor del ute i Grän där vi kikade på 3-veckors kattungar, små små dunbollar som gick runt och pep, man vassa klor hade de minsann. Oj vad länge sedan jag höll sådan småttingar. Vi fick även underbar middag hos dem, kalvstek med potatisgratäng och underbar sås. Och så hade A bakat surdegsbröd bakat på spelt, han ska starta eget företag i bakningsbranschen och vi får bröd av honom då och då, underbart gott!
Sedan passade jag på att hoppa på deras enorma studsmatta med Majkens kusiner A och G, såå himla kul! Och mesiga jag blev modigare av ungarnas upptåg, det gäller bara att släppa loss lite. Hoppa, studsa - och landa platt på stjärten ;-D Det var så otroligt varmt också. En isglass i kvällsolen med bara t-shirt på, i APRIL! Nu får vi se till att den här värmen håller i hela Maj också.

I Söndags var vi i Borgvik hos svärisarna och åt lite påsklunch och myste. V med barn var där och Majken och lille V satt och lekte på en filt i gräset. Så kul att de hur se hur de konverserar med varandra, blir lite småsura, ger och tar, säger ifrån, ska peta på varandra, tittar förvånat... V åt på ett havreflarn som han stoppade i Majkens mun, hehe, men det skulle ju inte hon äta så det tog vi bort. Snopet men så är det.

Och förresten, hade trott att min retrovagn var stulen. Dumma jag hade haft den utanför vårt förråd i källaren, olåst... Åh vad dum jag känt mig, har gått och letat den utomhus, tänkt att någon kanske lagt den i ett dike eller så. Min cykel blev ju stulen för någon månad sedan, tack och lov hade de ställt den på granninnergården. Förstår inte alls vad det var om. Vill man sno något tar man det ju? Lämnar det inte olåst någonstans...
Men så nu ringde jag de som är städansvariga och de hade min vagn! De hade städat och så tog de den eftersom de visste att det är mycket spring där nere... Nu ska den in i förrådet, för bort ska den inte! Jag kommer inte använda den (för stor för Majken nu kan jag tycka) men vem vet, i framtiden kanske...


Nä nu borde jag nog väcka Majken...

No comments: