Thursday, April 14, 2011

Det isar i magen och man mår illa...

när man hör vissa saker.

Pratade nyss med svägerskan. I vintras var jag hos henne för en middag med hennes väninnor, varav en var gravid med BF i slutet på februari. Nu när jag pratade med henne hade den här väninnan just varit där, jag frågade då hur det hade gått och när bebisen hade kommit. Bebisen hade kommit 2/3, men både den och mamman var väldigt nära att dö under förlossningen.
När de var på förlossningen kände hon att det inte gick, hon satte sig på toan och där och då började det rinna blod. Hon gick ut från toan och sa "nu dör jag" varav de kollade med CTG och såg att det inte fanns några hjärtljud kvar hos bebisen. Ett urakut kejsarsnitt senare såg man vad som hänt: hon var snittad sedan innan och alla förvärkar hon haft hade slitit så hårt på livmodern att den hade spruckit! Dessutom hade moderkakan lossnat och åkt in i buken på henne. Jag förstår inte hur de kunde överleva, det är helt otroligt. Men nu mår de tack och lov bra.


En annan läskig sak som jag var med om i vintras var när jag stod och skulle gå över en väg, bredvid mig stod en mamma med en dotter på ca 3-4 år. De kollade sig noga över vägen men stod kvar då det kom bilar. Mamman sa tydligt att man skulle kolla sig noga för först. Då fick dottern plötsligt något infall och kastar sig rakt ut i vägen precis då en bil kommer körande! Mamman skriker till och lyckas kasta sig fram hon med och får tag på dottern som ramlar baklänges ner på vägen. Bilen tvärstannar och det går bra. Men jag hann tänka att nu kommer jag att få se ett barn dö. Det handlade om centimeter. Två meter därifrån stod jag och det bara isade i kroppen. Jag började gråta när jag gick därifrån. Så fruktansvärt nära. Och så fruktansvärt det måste känts för den mamman, som var så nära att förlora sin dotter.




________________________________________________

Har haft en underbar dag för övrigt! Öppna med T och F, sedan tassade vi iväg till T och E och fikade. Gud vad jag fikade. T hade bakat egna chokladbollar, en variant med liite likör och vit choklad - åhh så goda och saftiga de var! Blev ingen lunch, jag fikade T ur huset istället ;) Sedan kom J och T förbi och vi fortsatte helt enkelt fika.

Nyss kom vi hem och efter att ha sett Ts fina, städade lägenhet blev jag riktigt städsugen. Särskilt nu då vår lägenhet är som den är och våren riktigt kommit hit, då villa man liksom bara ha det rent och fräscht överallt. Har de sopat bort gruset på gatan kan väl jag städa inne också, någon måtta får det vara! Har dessutom frön jag ska så, petunior, luktärt m.fl som ska stå på balkongen i sommar. Ska bli så kul, har aldrig förodlat såhär förut, men mamma och farmor gjorde så när jag var liten så det är nostalgi på hög nivå.Varför sitter jag då här kan man tänka sig? Jo, ammade Majken till söms framför datorn... Hur ska jag få henne att somna nu när brösten ska få gå på semester till (förhoppningsvis) nästa bebis? Äsch, det ska gå.

Städa var det ja...

1 comment:

Linn said...

Usch så hemskt, jag förstår att du blev ledsen. Det är ju sådant där som känns som saker som "bara händer på TV", och när det sedan inträffar alldeles i närheten blir man nästan chockad.

Jag prövade på coren i går, och fy så jobbigt det var, särskilt när man kört spinning precis innan! Men jättebra träning, precis som du säger, och faktiskt ganska kul. :)