Wednesday, April 27, 2011

Åh - bittra kväll

Majken sover inte än. Själv håller jag på att somna på stolen här, gud vad tung jag är i huvudet.

Tänker bittra tankar om alla som kvittrar" vi ger henne nappen och säger god natt, sedan går vi ut ur rummet och hon somnar på 5 minuter, det brukar vara runt 19-19:30".

LYX LYX LYX!!!

Majken somnar ENDAST vid flaskan eller bröstet, och inte sällan vaknar hon just då man lägger ner henne och hon känner att tutten försvinner. Då är det bara att försöka amma henne till sömns igen. Napp han hon ju alltid vägrat så någon sådant vapen har vi ju inte att ta till.

Ikväll har jag bytt bröst ca 486 gånger fast vaken är hon än. Hållit på sedan 20:00 har vi. Nu sitter hon här vid mina fötter och grejar. Snälla snälla SOV.


Och ni, hur tusan fick ni era barn att sova på kvällen? UTAN mat antar jag? 5-minutersmetoden? Kanske för sent för den nu? För det känns inte så hållbart att hon bara somnar vid flaskan eller bröstet, särskilt som jag vill sluta amma nu.

4 comments:

micksan said...

När vi lägger Saga vid 20-tiden såborstar vi tänderna, byter till pyjaamas, sen välling i hennes säng, byter till napp och slår igång speldosa. Ligger brevid i vår säng tills hon somnar. :)

Anonymous said...

Tja, E får ju fortfarande flaska innan han somnar, men vi kör ju byta om till pyjamas, sen lite bokläsning och flaska i hans rum med godnattvisorskivan igång i bakgrunden. Sen lägger vi ner ungen och ger nappen och hoppas på det bästa. Oftast så somnar han av sig själv efter en stund. Kanske värt att testa och försöka ge flaskan alt amma i hennes rum och få det att bli en speciell och lugn stund och sen vara envis och inte plocka upp henne? Fast jag tackar gudarna för nappen och en bra period just nu så vad vet jag. Skickar lite gott mod och lycka till för det där med nattning är banne mig det värsta som finns.

Rebecca said...

Ja det är lyxigt att ha ett barn som somnar själv på 5 minuter men jag blir lite ledsen på folk som tror att det är något som "bara blivit" så. De flesta som har det så har ju från början varit noga med att hjälpa barnet att somna själv.

Om du bestämmer dig för att inte mata henne till sömns så kommer hon att sluta kräva det. Nu vet hon ju att du kommer in med bröstet om hon vill, då är det klart att hon fortsätter. 5-minuters metoden är det aldrig för sent för men det finns ju "skonsammare" metoder typ Sova Hela Natten.

Det handlar bara om att ni måste bestämma er för att hon ska somna själv. Blir tre-fyra jobbiga dagar men sen kommer det bli underbart! Jag länkade till en kompis igår som kör Sova Hela Natten och är jättenöjd.

Lycka till!

RebeccaW said...

Jag tror också på en "hård" och tydlig linje. Ni borde bestämma er exakt för hur ni ska göra och sen hålla er till det.

"Sova hela natten" handlar om att få barnet att somna själv, att barnet ska vara tryggt nog att själv somna i sin säng och somna om om det skulle vakna till på natten.

Angående napp så ska man inte ha det alls om man kör "Sova hela natten". Många barn som har napp vaknar på natten och behöver hjälp med att stoppa in nappen igen. Så det bästa är nog att köra utan napp, en mindre sak att vara beroende av liksom.

Gemensamt för de flesta metoder är väl: ta inte upp barnet, gulla inte med barnet utan gör samma sak om och om igen, dag efter dag så kommer barnet förstå vad som gäller. Har du gått in på min kompis Johannas blogg som jag länkade till igår?

Om man trivs med att ligga bredvid barnet tills det somnar eller amma barnet till sömns varje dag så behövs ju ingen metod, men om man som du är less på att ha det som ni har det så tycker jag att man ska ta tag i det. Det gäller bara att ni hittar en metod som känns rätt för ni måste vara superbestämda!

Jäklar vad långt det blev, sorry...