Friday, April 15, 2011

Tårta på 1-årsdagen - nej tack!

Alltså hjälp mig, jag har ett problem här.

Majken fyller ju år på torsdag och just nu tänker man mycket på vad som ska serveras osv, som tårta bland annat. Jag har alltid känt att nej, tårta ska hon inte ha. Hon vet inte vad tårta är, vad socker är och hon behöver det inte. Hon är bara en liten liten tjej ju! Men så kommer vi till problemet; sambon tycker nämligen att hon absolut ska ha tårta, att jag inte bara kan bestämma allt, att hon är hans barn också. Hon bara SKA ha tårta! Svärmor är dessutom en sådan som gärna sticker till något sött om hon får tillfälle.

Vad göra? Jag vill verkligen inte ge henne tårta på torsdag. Känns hemskt att jag och sambon känner så olika i den här frågan. Å andra sidan är det jag som kommer att stå för alla förberedelserna, jag kanske helt enkelt skiter i en traditionell tårta och gör en pannkakstårta med bär och grädde? Det blir nog så.

6 comments:

Livmodern said...

Jag bakade (äggfria) muffins med mindre socker i till barnen. Serverade dessutom banan och vispgrädde. Succé hos Siri! Jag kan dessutom skylla på äggallergin om nån vill sticka till henne tårta eller annat (konflikträdd, jag vet).

micksan said...

Vi ger ju inte Saga massa gott, men hon fick faktiskt en liten tårta på födelsedagen, gjord på hemmagjord rulltårtsbotten, lite marsan och chokladpudding, grädde och marsipanlock. Nu var väl det mesta kladd, och det hon åt var väl grädden på toppen som hon slickade i sig. Tänkte som så att lite tårta på 1årsdagen vad gör det, måste ju firas ;) Och nu efteråt är det ju inget mer gott för Saga...tror inte att ett barn blir van vid socker/sött så snabbt som vid att få smaka vid ett tillfälle och Saga har då inte visat några ändrade vanor. Hon har aldrig ens tiggt mat av en, så det känns skönt. :) Men ja, det är ju upp till var och en och jag dömer inte dom som avstår tårtan till 1åringen.

Men pannkakstårta lät ju som en bra idé :)

Anonymous said...

Pannkakstårta låter ju fantastiskt och kommer ni överens om det så kör så. Annars tycker jag typ fruktsallad till barnen och mer bakverk till de vuxna är ganska smart. Frukt vet de ju vad det är och gillar förhoppningsvis. Lycka till!

Therese said...

Jag håller med dig, pannkakstårta är en bra idé, och en bra kompromiss mellan er? Trist att det ska fastna på detaljerna eg, men det är ju så det ofta är... Hoppas ni får en bra dag :-)

Johanna said...

Jag hade nog gett tårta, speciellt om det var viktigt för pappan. Dottern kommer glömma bort det direkt, och inte begära tårta så fort det är matdags :)

Inte för att socker är nyttigt, men sockerskräcken som råder hos många känns om något ännu onyttigare. Det är bara snabba kolhydrater, typ. Det försvinner, och barnen blir inte rabiata för det.

Tänk att det redan gått ett år, jag minns när jag klickade in på din blogg frenetiskt när du hade gått över tiden hehe.

Rebecca said...

Gud vilket dilemma, förstår att det är jobbigt för dig! Jag hade aldrig gett Isak tårta oavsett vad min sambo sa =). Där är jag stenhård.

Vad motiverar din kille det med? Ni kan väl diskutera saken och komma med mot- och för argument. Du kommer garanterat vinna =). Stå på dig tycker jag (annars låter pannkakstårta som en okej kompromiss).