Thursday, March 24, 2011

Majken 11 månader

Oj, glömde visst av att hon blev 11 månader i måndags! Eller jag kom på det i tisdags, men det är så mycket man tänker på kring hennes 1-årsdag så det här med 11 månader, liksom glömdes bort...

Majken 11 månader:

* Älskar att slå saker mot andra saker, till exempel vår tv. Hon har någon sak i handen, klättrar upp för tv-möbeln och så "bang bang bang". Fast det får hon ju inte så det händer i princip aldrig, bara om vi skulle missa henne någon sekund. Och så slår hon inte hårt.

* Tar sig fram på flera olika sätt: kryper på "vanligt" vis, ålar, "sittkryper" som en apa (slänger liksom benen vid sidan av sig, framåt) och så kan hon gå med hjälp av två händer att hålla i eller nya gåvagnen.

* Har blivit riktigt "tiggig" av sig och ska ha allt som vi äter, och fort också! Favoriten är att nalla av mina smörgåsar, sitter gärna och plockar med egna mackor också. Sitter hon med egna mackbitar gillar hon också att mata mig, hon sträcker fram handen med en liten brödbit och stoppar i/framför min mun. Sött!

*Har ett ***** temperament.

* Har blivit snäppet svårare att få att sova på sistone. Förut somnade hon så bra runt 19:30-20:00. Nu är det snarare mellan 20:30-21:30...

* Har fått en ny favoritvana: soffmys/bus innan läggdags! När pyjamasen är på och tänderna borstade brukar vi sätta oss i soffan och det är som att hon genomgår en förvandling där och då, hon bokstavligt talat slänger sig omkring i soffan, flänger och hoppar och studsar. Och så ålar hon fram och tillbaka, fram och tillbaka bakom min rygg, och gärna ska man vara efter henne för då tjuter hon av glädje. De där soffstunderna har hon gjort obligatoriska för hon går alltid fram till mig i soffan och vill upp!

* Har 7 små gaddar i munnen. Borsta tänderna får dock inte jag göra längre, det ska hon göra själv... Annars blir det utbrott så det bara skriker om det!

* Har gått och blivit väldigt gosig. Kommer ofta fram till en och lägger huvudet i knät och vill vara nära, nära nära! Mysigt.

* Förstår mer än vad jag tror. Härom dagen sa vi "vart är pappa?" varpå hon tittade på J. Sedan gjorde hon samma med mig och Daphne! Tror hon var mest säker på Daphne ändå. Jag menar, hur ofta går vi och säger "mamma" och "pappa" om varandra? Vi använder ju våra riktiga namn. Jag säger ganska sällan till Majken att jag är hennes mamma, så hur ska hon koppla mig till ordet "mamma"? Daphne säger vi däremot ofta.

* Vinkar och säger "äda" (hejdå) eller "eh" (hej).

* Ska pilla på ALLT. Gärna saker med knappar då förstås, men verkligen ALLT. Men det är ju självklart jättebra att hon är nyfiken, det är ju så de lär sig.

* Sitter ofta i "fotbollsspelarposition", ni vet sådär som fotbollspelare gör när de är uppradade på gruppkort, med ena knäet uppe!

* Tycker det är jättespännande med Daphne mat- och vattenskålar. Igår lyckades hon smita dit osedd och när jag upptäckte henne satt hon och plaskade i vattenskålen! Blött var det... Kanske ska låta henne bada någon dag? Få plaska av sig.

2 comments:

micksan said...

Vad olika det kan vara. Vi säger mamma och pappa väldigt mycket, så Saga har haft koll på det ett tag. Är mycket "Ska du komma till mamma? Ska du gå till pappa? Får mamma en kram?" osv osv :)

Anonymous said...

Hjälp vad mycket som händer och vad stor hon börjar bli. Måste erkänna att jag är avis, även om det händer hur mycket som helst med skrutten så längtar jag till sommaren och när det är dags för första kalaset. Leva i nuet vad är det lixom ;)

Och jag tror (tyvärr) inte att det är tänder utan en jäkla förkylning igen. Det är snuvigt och hostigt och därmed även väsigt och allmänt eländigt. Så barnmässan kanske inte blir av... Ska ni dit?