Friday, March 18, 2011

Dag 2: Favoritpryl



Vad skulle jag göra utan min cykel? De senaste åren har jag levt i symbios med min cykel, genom vatten, snö och lera. Den har varit mitt transportmedel året runt, även under vintern i Umeå där den tog mig till universitetet tidiga mornar.
Tyvärr blev det trampat kanske två-tre gånger (!!) sammanlagt ifjol, men jag hade ju lite annat att pyssla med... Annars brukar mina ben få en rejäl makeover under somrarna, så underbart det är med starka ben!

Förresten, i Tisdags blev jag riktigt förbannad och ledsen. Jag var ute på morgonpromenad med Mimas och Daphne och Majken i vagnen. Går för ovanlighetens skull en annan väg än vanligt när jag ser en likadan cykel som min stå lutad mot en bod. Jag har ärligt talat aldrig sett en likadan cykel som min, en brun Crescent med ljusbrun stråkorg.
Går fram för att kika lite på den och ser till min förskräckelse att den är nött på samma ställen som min (sidan av sadeln och längst bak på pakethållaren, jag och cykeln krockade med en kille och vurpade för några år sedan, en annan historia...) och rusar genast iväg för att kolla om min låsta cykel finns i det låsta cykelförrådet.

Det gör den förstås inte.

Då rusar jag tillbaka till cykeln och tar med mig den tillbaka till förrådet, några jävla idioter har alltså gått in i förrådet, klippt sönder cylinderlåset och ja, mer vet jag inte men ut har de ju tagit den iaf. Cigarettfimpar låg det i korgen också, fy fan! Cigaretter är det värsta jag vet.
Får tag på några som jobbar inom bostadsbolaget och de vet ingenting om cyklarna (stod en till mot väggen där min stod).
Är så arg och förbannad men samtidigt så lättad över att cykeln inte blev stulen, eller hann bli stulen eftersom den stod olåst mitt på en innergård. Tacksam också över att den inte var skadad, de kunde ju lika gärna ha sparkat sönder den! Antagligen några idioter som ville retas bara.

Nu står min kära cykel på balkongen, där ingen kommer åt den. Tog förresten genast upp Nitron också (barnvagn 2) och nu står den här i datarummet. Den hade jag också ett cylinderlås på, fastsatt runt ett rör i väggen. Men om de nu kunde klippa upp cylinderlåset till cykeln så spelar det ju ingen roll om låset sitter fast i något. Usch så obehagligt.

No comments: