Saturday, June 9, 2012

Tacksamhet

Man läser och hör väldigt mycket om barns sömn när man har bebisar/barn i småbarnsåren. För att inte tala om den här universella sanningen att man får sova så lite som just småbarnsförälder.
Då känner jag sådan enorm tacksamhet över att Majken sovit hela nätter sedan hon var 9 månader, då hon slutade vakna för att amma (innan tog vi upp henne och så fick hon amma och sova vidare i vår säng). Antalet nätter jag behövt gå upp till henne efter det kan jag räkna på mina två händer. Jag minns inte sist det hände. Hon sover till minst sju på morgnarna också.
Lyxigt helt enkelt!
Nu har hon dock blivit svårare att lägga. Från att ha somnat själv vid 19:30 håller hon på med annat tills runt 21:00 - hon är klarvaken och vill inte alls sova. Förut har vi bara lämnat henne i rummet, nu kliver hon ur sängen och ska ut i vardagsrummet alternativt sovrummet, för att sova i "pappa säng" eller "mamma säng". För att - om hon får som hon vill - 7 min senare vilja in till "egen säng". Eller så vill hon läsa bok nr 49357, dricka vatten, ha nallen, dockan och hela leksaksbohaget i sängen. Allt för att dra ut på vakentiden.
Nej, nog är nog! Nu ska hon sova i egen säng och det som gäller nu är att vi går upp tidigare på morgnarna (6:30) och låter henne sova kortare under dagen, ca 30 min max. Hon är nog helt enkelt för pigg för att sova i nuläget, för hon är verkligen piggelin!



4 comments:

Livmodern said...

Låter underbart! Vi kan nog räkna på två händer antalet gånger Siri sovit hela nätter... Och hon vaknar alltid omkring klockan 6. Puh!

Livmodern said...

Låter underbart! Vi kan nog räkna på två händer antalet gånger Siri sovit hela nätter... Och hon vaknar alltid omkring klockan 6. Puh!

Anonymous said...

Ja, det är verkligen olika. E är ju superlätt att lägga, och har nästan alltid varit. Det tycker jag är lyxigt och skönt. Men sen är det ju det där med sömnen på natten då ;)
Fast igår fick han slita för han sov till över sju och låg kvar i sängen till åtta. Och jag behövde bara upp två ggr inatt för snabba nappinstoppningar. Så tack M och F för att ni slet ut honom igår :)

Lycka till med nya rutinerna! Det är alltid svårast i början och sen blir det lätt som en plätt.

melanie said...

Åh vilken lyx!