Friday, June 8, 2012

Fredag

Majken är så söt eftersom hon ofta förkortar ner ord till sista delen i ordet. Grönsaker blir "saker" -  "Majken a mer saker" säger hon när hon vill ha mer grönsaker. Just det där a:et kör hon som ett universalord, det är både ha och ska och säkert något mer jag glömt nu.
Ryggsäck blir säck, så Majken går och säger "mitt säck" om sin ryggsäck ;) Daphne heter fortfarande Mette, Mimas däremot heter just Mimas.

Det är sista dagen för Majken hos dagmamman idag. Kul att det blir på en fredag då alla dagmammor är tillsammans med alla barna på öppna förskolan. Idag var det dessutom utklädnings- och pizzadag! Skönt med det perfekt vädret.
Det trista med dagen är att det blir sista dagen som Majken träffar M. han börjar förskoleklass till hösten och tar sommarlov efter midsommar. han är världens sötaste och drömmer om en lillasyster, så Majken har varit hans lillasyster litegrann. När jag hämtade Majken en dag i våras sprang de och lekte runt husknuten, så kom M fram till mig och sa "jag älskar Majken" - smälter man inte då så vet jag inte när! Så det blir trist att inte träffa honom mer. Idag var han utklädd till "eldskelett" men var klipsk nog att ta av sig masken när vi kom imorse, Majken blev lite rädd kan jag säga. Jag började leta efter pippi-peruk och pippitröja i  sista minuten men nepp, har ingen aning om vart de har tagit vägen. Äsch, Majken är ändå så liten för att klä ut sig. Får bli nästa år. Hon vet ju inte ens vem pippi är! "Dis a bompa" vet hon dock vad det är. Härom dagen ville hon absolut se på bomba och det skulle minsann vara en gris på bomba. Vi slog på tvn och nej, ingen gris på bomba och besvikelsen var tydlig "diiiis bompa bompa!!!" Jag vet inte ens vilken gris hon har fallit för, hari nte överdriven koll på barnprogrammen - känner dock igen signaturmelodierna nu!

I eftermiddag ska Majken leka med P och E, det blir skoj!

Idag är förresten första dagen på en månad som jag får äta choklad! har hållit igen helt på godis och liknande i en månad, har dock ätit nötter som "fredagsgodis" men det blir ju lite torrt...Mörk choklad och sådan där japanmix är bästa godiset, man blir inte så där sockerhög som man lätt blir på lösgodis.

Här är vagnen jag köpte igår, en AWN från 60-talet. Den ska hem till en Matilda i södra Sverige, hon kommer och hämtar den i sommar så jag slipper skicka den - lite skönt måste jag erkänna ;)
Den saknar sufflett, var smutsig, något rostig och liiite mjukare i fjädringen på höger sida, annars riktigt söt och skön att köra! En vanlig missuppfattning är att gamla vagnar är tunga och stora, men den här vagnen är lättare än City Crossen jag körde förut, det är liksom inte så mycket onödiga detaljer på de här vagnarna som lägger på onödig vikt. Och gunget sen!


1 comment:

Livmodern said...

Vad roligt, Siri håller också på och säger "a" som ett universalord!

Känner igen det där med att hugga av orden också, men så gör nog de flesta barn! När man frågar vad hon heter säger hon "Tiri ...Berg" :)