Sunday, May 8, 2011

Nu kör vi! + Härliga helg

Fick låna ett häfte av min BVC-sköterska i veckan som var, ett blått häfte jag blivit rekommenderad av en mamma i föräldragruppen: "Hur man lär barn att sova på nätterna".
Nu har vi precis gjort första kvällen här hemma och det gick faktiskt fortare än jag trott, 20 min. Blir några tuffa kvällar nu med metoden som i princip är 5-minuters metoden, men det ska banne mig gå!
Förstagångsföräldrar får jag skylla på när jag inser hur dumma vi varit som låtit Majken somna vid bröst eller flaska, och det blir ju bara svårare ju äldre de blir att lära sig sova själv - så nu jäklarn ska det bli andra bullar ;-)


Dagen har spenderats med skogspromenad där vi mötte en huggorm som låg och solade, jag fick på hundarna koppel och den smet in i skogen, lika glad den över att slippa komma nära oss. Sedan var jag och Majken hemma medans J med pappa for iväg på en motormässa här i Löfbergslila-arena. Blev en lyckad heldag för dem, hade varit mycket att se.

Runt 15-tiden kände jag att det var helgerån att sitta inne en sådan här dag (höll på att lägga ut grejer på tradera) så då tog jag Majken och gjorde oss färdiga för solpromenad (vatten/solskydd/solhatt/shorts/extra kläder/m.m m.m) och tog vagnen och gick till V och P ute på Lamberget. Blev en promenad på över timmen och det känns i ansiktet nu trots spf 30.
Där blev det lek med kusinerna och senare grillning på deras altan, underbara hus de har alltså! Majken och V lekte i lekstugan, Majken tyckte det var himla kul med tallrikarna och besticken där inne, hon som börjat fatta det där med att äta med bestick själv nu, iaf med sked.

Tog bilen hem själv, J stannade för att spela Battlefield. Jag säger då det.

____________________

Ser att jag glömt skriva om dagen igår, vi for ju iväg till Grän på 4-årskalas och oj vad kul vi hade! Studsmattehoppning, chokladtårta, nybakad kanellängd av bagar-svåger (som ska starta sitt företag på papper nu i veckan, häftigt!) kubb och allmänt härligt häng på stora gården. Till och med min svärmor kom upp på studsmattan, hahaha, hon tyckte det var läskigt och var snabbt av igen - men gud så hon skrattade!
Sen hade vi även en lite knäpp tävling där vi tog en tunnel av typen "agilitytunnel" men mindre och anpassad för barn och tävlade om vem som kunde åla sig snabbast igenom den... Ingen alkohol inblandad mer än någon folköl. Det var iaf jag, svärfar, svåger, svåger, svägerska och sambo som tävlade. Svärfar kom sist på 35 sekunder, han fastnade en hel del... Svägerskan roade oss med att se ut som en krypande larv och sambon är ju rätt lång så det tog en stund. Men snabbast och stoltast (och drygast) blev jag på smått otroliga 6,6 sekunder! Jag gav mig sjutton på att komma ur den där tunnan så foort som möjligt helt enkelt ;-) Fick en fläck grönska på byxorna men lite galltvål hoppas jag ska rädda dem.
Liserberg eller inte spelar ingen roll med tanke på hur kul vi hade. Och en rolig grej jag fick höra var att dagen före jag sms:ade svåger D om han och flickvän ville hänga på till Liseberg hade de tänkt fråga oss samma sak!

Natti!


1 comment:

J said...

Vi jobbar också efter det häftet men blä, det känns inte rätt! Jag är glad över all närhet vi gett B och hon får sova med oss större delen av natten om inte det fungerar hyfsat smidigt att få henne att sova själv- och hela natten. Jag kan verkligen inte med att hon gråter hysteriskt, sedan får folk tycka att jag är superslapp om det är så. Då kanske jag tycker att de sabba sina barn, vem vet ;).

Hoppas att det går smidigt för er, 20 min första natten låter verkligen lovande!