Wednesday, May 25, 2011

Allmänt prat, sådant jag tänkt på ett tag

Ja ni vet ibland tänker man på små saker man vill blogga om, som man sedan glömmer bort och så hamnar allt ludd längst bak i hjärnan. Då och då tänker man "åh, ja just det! Det får jag inte glömma att göra ett litet inlägg om". Men såklart glömmer man. Nu är det inga världsliga saker jag tänker skriva om men ändå.

Har senaste tiden plöjt min mammas fickdagböcker från 1987-1989, och ja, jag fick dem av henne så inget olovligt här inte. Hon tänkte att det kunde vara kul för mig att läsa om hur det var när jag var nyfödd och liten och det har det verkligen varit! Har läst fram till nyår 88, då jag alltså var 23 månader.

Det är så kul att läsa de här fickdagböckerna, mamma har verkligen använt dessa pytteböcker som dagböcker och på sina ställen är texten millimeterstor och kräver nästan förstoringsglas. Och så är det mjuka pärmar och hon har skrivit ända in i "bindningen" och jag bara förstår inte hur hon lyckats. Men kul är det, som en liten "blogg" (när blev blogg ett referensord för böcker?) där hon skriver om vår vardag, sjukdomar, städande, flängande, besök, svärföräldrar, väder...

Mest roligt är det att läsa om hur underbar, go, fin, lättsam, härlig och glad jag var! Verkar ha varit ett A-barn, lättsam iaf. Sedan är det lite läskigt att läsa om en själv, om saker man varit med om att uppleva, som man inte har det ringaste minne av! Jag minns inte min barnvagn, jag minns inte våra turer in till stan (och det var några stycken...) jag minns inte min spjälsäng, jag minns inte lägenheten vi bodde i under mina två första år. Knepigt att man faktiskt varit med om saker man inte kan minnas.

En sak som är lite rolig som jag lagt märke till är hur många namnsdagar som fallit bort sedan 87-88, tyckte det var så intressant att jag tänker dela med mig till er:

Anselm
Gustava
Blenda
Davida
Adolfina
Helfrida
Majvi
Majny
Altea
Götmar
Viran
Paulette
Fylgia
Elisiv
Ellika
Säve
Arvida
Eufemia
Adils
Härje
Edor
Luther
Napoleon
Mait
Cissi
Kitty
Freddy
Astri
Lotten
Botilda
Yvette
Vally

Och så vidare, och så vidare. Vissa riktigt söta, andra mindre söta - välj själv.
Tilläggas bör att 1988 hade 3 namn namnsdag varenda dag, så det behövdes väl att man tog i lite för att varje dag skulle få sina 3 namn... Hittade förresten 1988års samlade namnsdagar här: http://stjarnhimlen.se/ndag/ndag1988.html


En annan sak jag tänkt på nu när vi ska köpa balkongmöbler är att inte köpa vitt, snälla gör inte det ni också, smarta människor!
Svågerns familj ute i Grän har en jättefin, tyvärr vit, utemöbel. Snygg på håll och när det är mulet, men prova att äta ute runt det bordet utan solglasögon en solig dag, man får kisa som bara den - så bländad blir man!
Vi kommer att köra på en enkel (svart) caféaktig grupp med två stolar + bord.

Majken har sovit bra idag, förresten. Vaknade runt 7 skulle jag tro, vi gick upp halv åtta. Jag hör henne genom barnvakten och brukar ligga kvar och dra mig tills hon låter missnöjd. Trodde inte hon skulle somna när jag gick ut på skogspromenad redan 9:30, men hundarna behövde komma ut och tänk, hon somnade redan 10:00! Sov en 40 min ungefär. Sedan var det lunch och mötet på BVC innan vi knallade in till stan. Skulle egentligen inte in men ska man ta en "försöka-söva-barn-promenad" spelar det ju inte nån roll åt vilket håll man går. Somnade gjorde hon ca 14:50, sov sedan till 15:30. Detta resulterade i att hon somnade nu på kvällen vid 19:50 redan = massa kvällstid åt mig! Och ett bra schema åt henne, förstås. Att jag får tid för mig själv får ju liksom inte komma först när det gäller hur jag styr upp dagen åt Majken.
...
Självklart får det ha med saken att göra.
Man måste få ha egentid, när dagarna spenderas med att vaka över en klåfingrig Majk som kommit på hur man drar ut byrålådorna, hur man når så högt man bara kan och som gillar att slänga saker runt sig. Förslagsvis bananer, lasagne, kläder och trosskydd. Bara ett par exempel från gångna veckan. Eller det här klänget, att inte få göra en enda liten grej utan att hon ska vara precis just där, helst i ens knä. Jättemysigt att hon vill vara nära, men inte så kul om man samtidigt försöker skura toaletten. Eller vad som helst.

Förresten, måste bara tipsa om något av det godaste i glassväg, något jag alldeles nyligen upptäckt:

http://gb.se/wp-content/uploads/2011/05/lakritspuck.png
Åh, lakrits!

1 comment:

Anonymous said...

Det där med egentid är mycket viktigt, både egentid med sig själv och tillsammans med mannen. Önskar dock att jag hade mer av den första varan....