Thursday, September 29, 2011

Kronan Sulky


Köptes beggad från Umeå, typ den 6 annonsen jag mejlade på - finally! De åker lika fort de kommer upp på blocket.

Ja jag kan bara säga att det här är den bästa sulkyn/sittvagnen hands down. Den rullar så lätt! Jag är van Emmaljungas breda däck (skit) och brukar kunna ställa vagnar i lite lut utan broms och utan att de rör sig en mm, den här går bara att ställa på helt plan mark annars rullar den iväg! Luftdäck is the shit helt enkelt ;D
Dessutom är den högre än andra sittvagnar så man dödar inte ryggen av att sätta i ungen, och det gör också att handtaget hamnar riktigt fint åt min karl på 196 cm. Suffletten har en fin solkeps och inbyggt myggnät. Ryggstödet reglerar man steglöst med ett spännne och en rem, fungerar finfint!
Bygeln över benen är HÖG så min knubbis kommer att rymmas med åkpåse, skor, mjukdjur ja vad som helst. (Bland annat därför jag helt skippade Emmaljungas Scooter, den bygeln är hälften så hög som den här, hade INTE gått med åkpåse)
Den känns så himla enkel och ren i konstruktionen, inte en massa joks och plast och onödiga detaljer, rent och starkt är uttrycket. Bak på ryggstödet finns en ficka där man kan ha mobil, hundbajspåsar, börs. Den är lätt att fälla ihop och väger så lite och blir så liten så, som ett litet paket, smidigare än smidiga Nitron tom.

Egen reg.skylt har den också ;)


Väskan den kom i, ja den kan packas i den (om man tar av hjulen) och ryms då i en garderob.

Nackdelarna då? Jo den är inte helt perfekt tyvärr. Det jag kan komma på är följande:

- Fjädringen kunde vara liite bättre, nu är det ju en Sulky och de har i regel knappt fjädring men Brio Race är mjukare än Kronan tex.
- Sittdelen är rätt hård, det har jag avhjälpt genom att beställa en dyna.
- Bromsen är av revolvertyp som på många andra moderna vagnar (en pinne åker in i ett hål), jag föredrar broms av kugghjulstyp (där en pinne åker ned i en skåra) - lättare att hålla rent och mer gedigen konstruktion generellt.
- Fotstödet är för kort. Japp tyvärr är det det, vi får se om Majken kan ha vagnen till sommaren men vi kommer att njuta av den en vinter iaf!




;)

No comments: