Tuesday, September 6, 2011

Majken 16 månader och lite till

Ja vad säger man, hon är stoor nu!

Kör på en vanlig lista:

*Drar 5 i blöjor dagtid och 6 nattetid.

* Väger ca 12 kilo. Hon vägde 12,4 härom veckan då jag ställde henne på en sådan där hundvåg på djuraffären, men då hade hon ju kläder och skor på sig också.

*Har strl 86 på det mesta men det varierar. Det är ju så olika mellan butikerna! Babyavdelningens 86 är ju mycket mindre än barnavdelningens 86. Suck! Ska man köpa vinterjacka blir ju babyavdelningens perfekt nu, men sen i vinter? Barnavdelningens jacka drunknar hon i.

*Går ofta och småsjunger för sig själv, ibland hör man spår från "lilla snigel" då hon sjunger "lilla", eller något som liknar "stjärna" från "blinka lilla stjärna".

* Har börjat hos dagmamma och det går toppen. Äter bra, sover bra och busar runt. 3-årige pojken M är hennes idol och partner in crime. Igår när jag hämtade henne hade hon precis vaknat i vagnen och när M kom fram till henne sken hon upp som en sol, så fint att se!

* Visar tydligt med yviga gester och pekfingret i luften vad hin vill. Hon pekar på något och låter uhuhuh. Får hon inte det hon vill blir det kaos, skrik och panik.

* Har blivit jätteduktig på att äta med sked och gaffel, äter i princip alltid själv nu. Insåg det idag att högen med bebismatarskedar växer sig stor i besticklådan medans skedarna hon äter med själv gr åt som smör. Kanske dags att fylla på.

* Tränar på att dricka ur mugg själv, går sådär. Är det för mycket i muggen spiller hon, och ibland blåser hon bubblor i vattnet...

* Springer med full fart här hemma med sulkyn, gåvagnen och bilen. När hon har kommit upp i ordentlig fart ser man på ansiktsuttrycket att hon nästan blir lite orolig, ser ut som att det är vagnen som kör med henne och inte tvärtom!

* Säger följande: Mamma, pappa, titta, titta dä, sena (tjena, mormor som lärt henne), hej, ejda (hejdå), vovve, ooov ooov (här trycker hon i och det ska alltså föreställa muuu muuu), se dä. Och säkert en massa jag glömt nu.

* Förstår så otroligt bra, jag kan be henne att göra saker som hon sedan gör. Pekar jag på min mage och blåser med munnen så kommer hon och pruttar/blåser på min mage!

* ÄSLKAR lekparker. Häromdagen sa jag "ska vi gå ut?" varpå hon började "uhu uhu", sedan sa jag "ska vi gå till lekparken?" då blev det ännu mer "uhu uhu uhu!" Det där är samma läte som hon har för sig när hon får kvällsvällingen, och förut när jag ammade henne. Bara att jag tar på henne skorna kan få henne att låta sådär!
Går vi förbi en lekpark ser hon det, kollar vi i fönstret ser hon direkt lekparken här nedanför. Hon älskar också bara att vara ute, att gå och upptäcka. Brunnar med galler är hon dock skeptisk emot, de går hon inte på...

* Tar på sig skor och mössor själv, även om det där med vänster/höger sko inte är något hon har koll på.

* Hon förstår så mycket! Frågar jag om hon vill ha välling på kvällen så springer hon ut i köket och pekar och tittar upp mot vattenkokaren, sedan springer hon iväg till hörnan i soffan där hon alltid får vällingen. Bara en sån sak, hon förstår så mycket!

* Är jätteduktig med vår hund (och mammas) och kommer och gosar med och kramar dem, blir det för mycket puss tillbaka är hon duktig på att säga ifrån och "vifta bort dem".

__________________________________________________

Natti!

No comments: