Tuesday, October 19, 2010

Helgen och dagen

(Varning för långt ego-inlägg) ;)

Har ju alldeles glömt bor (eller inte hunnit...) skriva att jag och Johan var iväg på en "egen-kväll" i fredags. Underbart var det! Så skönt att kunna njuta av att bara vara två personer, ensamma, utan stress och oro för Majken.
Johan hade fått två biljetter till Magnus Betnérs föreställning "Livets ord", hon visste att vi båda gillar honom. Så vi slank in där ungefär 1 minut innan han kom ut på scen, lite tajt blev det med tiden, men men ;) Föreställningen var såå bra, jag älskar verkligen hans humor. Allt är svart vitt, extremt och så kul! Jag tror aldrig jag har skrattat så mycket som när han gjorde en jämförelse mellan kvinnors och mäns sexleksaker. Sofistikerad humor? Jag? Njae.

Efteråt gick vi ut på stan för att leta upp en restaurang att äta middag i, antingen var de för dyra, fulla, för "sport-pubs-aktiga" eller så hade de trista menyer... Till slut gick vi iaf till Restaurang Munken. Den ligger i källaren på ett riktigt gammalt hus, för en hundra år sedan var det ett bårhus i de lokalerna... Det ska även spöka där. Men helt underbart vacker och mysigt var det. Jag åt pasta med soltorkade tomater, svamp och parmesan. Johan tog en köttbit med någon kålrotspure (Majken kanske skulle vart med? ;) ) Vi fick också bröd med citronsmör, det var intressant. Och så en liten liten kopp med något som Johan sa "smakar som varma koppen", för jag var lite tveksam till det först. Såg ut som uppvärmd, skummande mjölk.
Men iaf. Det var jättehärligt att kunna sitta i lugn och ro och äta, och prata och bara vara - vilket jag antar att alla ni småbarnsföräldrar förstår! Vi var där i ungefär en timme innan vi åkte hem och hämtade Majken, som min mamma varit så snäll och passa. Tänk, vi fick biljetterna av henne och sen passade hon Majken. Tack mamma om du läser det här!


Idag var vi på 6-månaderskontrollen på BVC.
Majken väger nu 6,855 gram och är 67 cm lång. Sedan när jag skulle kolla kurvan på Majken satte jag mig ner med henne i knäet, hon var naken från vägningen. Så känner jag i min hand som jag håller under hennes rumpa att hon kissar! Direkt tar jag henne upp från knäet så det blir kiss på golvet, mina händer och Majken. Läkaren hinner sedan bara känna igenom Majken på skötbordet innan hon kissar igen, och mer - kisset rinner bak mot huvudet. Så vi fick tvätta av henne och byta hela underlaget hon ligger på, skönt att kissa naken säger sköterskan ;) Jag ursäktade mig men såklart så sa de att det händer ju, det är ju en bebis. Och tydligen var det många som hade kissat just den här dagen.
Läkaren klämde och kände och allt såg bra ut.

Efter besöket tog vi oss in till stan, jag hade för en gångs skull ett riktigt behov av att köpa något. Mina skor gick nämligen sönder i helgen, tyget lossnade från sulan, det blev en spricka på typ 5 cm, ett hål helt enkelt! Jag köpte dem för 699 i maj och har använt dem kanske 25 gånger, max :( Köpte ett annat par sneakers på stadium för 199 som jag levt i under sommaren, de har också gått sönder. Hål i sulan, men det kan man ju iaf förvänta sig av billiga skor som man använder jämt. Gick iaf med de trasiga 699-kronors skorna till affären och undrade om jag kunde reklamera dem trots att jag inte hade kvitto (dumma dumma jag som inte sparar kvitton till kläder) Jag hade ju inga större förhoppningar men de sa att de skulle ta tillbaka skorna om jag kunde visa upp ett kontoutdrag, så nu ska jag in i internetbanken och leta fram kontoutdraget från i maj. Vore ju underbar om det kunde fixas på det sättet! Förresten, skorna kom från Diesel, så varning på dem :( Synd, för Diesel-jeans är ju helt oslagbara.

Hur som helst. Nya skor jag ju ett måste! In till stan hade jag Johans skor (!) Jag har rätt" stora" fötter, 40-41, och Johan rätt små(?) för att vara kille, strl 43. Så det funkade att ha dem nu så här i nödfall. Nu med barnvagn och hund går ju jag ganska mycket, blir en hel del promenader med Linn och Oscar också, så ett par walkingskor var jag ute efter (borde jag egentligen ha haft innan också, platta sneakers är inget att gå långpromenader i...) Det blev efter en del provande de här från Reebok. De ser väldigt anspråkslösa och tråkiga ut, men åh så sköna de är! Som att gå på moln. De har gaskuddar inuti som sköter dämpningen medan man tar själva steget. Först provade jag dem på Stadium, men då hade de inte strl 9½, "bara" 9 och 10. Det roliga är att han jag fick hjälp av sa när jag provade 10 (som jag tyckte kändes lite stor) att man gärna skulle ha en lite lång sko eftersom det var så mycket stöd från sidan från den här typen av sko. När jag sedan provade strl 9 och tyckte den kändes liite trång verkade han bli lite stressad och sa att "jamen dem blir ju lite större med användning, de töjs". Snacka om att tala emot sig själv! Jag sa att jag skulle komma tillbaka och se när de fick påfyllning med nya storlekar. Nja. Väl ute styrde jag kosan mot Mitt i City, där ligger Team sportia och Intersport. Tänkte först gå på Intersport eftersom Team sportia är den fulaste, stelaste och mesta "man-blir-inte-sugen-på-att-köpa-här"-affären. Men bara för att vara snäll gick jag dit iaf, man vill ju gynna underdogen. Och fick världen service! Kände mig som en prinsessa. Och visst hade de 9½, så jag slog till.

Gud vad skönt det ska bli med promenader hädanefter!



2 comments:

micksan said...

Jag gav Nicklas biljetter till Betners show när han fyllde år i somras (snacka om att vara ute i god tid) och den 1 december är han på plats i Umeå så då ska vi ha en liten kväll för oss själva.

JAg har också stora fötter. Breda framförallt! Sen efter graviditeten har jag bytt upp mig från 39 till 40 och gissar jag blir kvar. Min mamma hade också fått större fötter efter sin första graviditet och blev kvar på nya storleken så...

Mammans Dagbok said...

Hihi...en gång i tiden jobbade jag i just den Team Sportia butiken (fast när den låg på gågatan!) Å vad jag minns så var vi noga med service...Sååå, sicken tur att de behandlade dig som en prinsessa ;-)