Saturday, November 5, 2011

Prototyper!

Ja ni, när jag väl kommer igång då kommer jag igång, bäst att smida medans järnet är varmt (för imorgon kommer jag sätta upp tält i unibibblan och plugga som en galning. Vi har en hemsk tenta på måndag. Inte min stil att behöva råplugga såhär, men det här är galet)

Iaf!


Min prylgalne svärfar är faktiskt än riktig tillång ibland ;) I början på åttiotalet köpte han en bil av en gubbe som jobbade på Patent och Registreringsverket. Med bilen fick svärfar en prototyp på en bilstol från Klippan (finskt företag). Gubben fick tydligen hem en massa grejer med jobbet som han skulle testa.

Här har ni plåtburken i all sin skitighet, men rätt coolt va?

Utsidan är tunn plåt och insidan är galonklädd skumgummi. Endbart midjebälte. Inget man skulle sätta sin unge i idag kanske? ;)


Prototyper alltså, jag älskar sådant! Sånt där knasigt som inte blev tillverkat, bortglömt, få exemplar, experimenterande... Det får vara barngrejer eller My Little ponys, doesn't matter!


Sen har min svärfar två gamla barnvagnar också (!). En som använts lite och stått som prydnad hos svägerskan och en likadan ouppackad i kartong (!!!). Eller de TROR att det är en likadan iaf, spännande eller vad?! Det står en stor kartong inpackad i brunt papper med snören runt, som en julklapp, uppe på deras vind. Att öppna eller inte öppna...

De är gjorda av en kompis till en granne till mina svärföräldrar. Han var någon sorts uppfinnare och gjorde lite allt möjligt, den här vagnen är en prototyp och tillverkades aldrig. Står nu i vårt datarum ;) Man ser på den också att den inte är serie/fabriksproducerad, det är lite "home made-känsla" över den.

Den har ett fantastiskt gung vilket man inte kan tror när man ser den, den ser stel och tung ut. Man kan vända styret på den och dessutom blir den väldigt liten ihopfälld, den blir som ett litet paket. Man lägger ner sidostyckena på varandra helt enkelt. Sittdelen är stor och Majken kommer säkert kunna använda den till sommaren. Man får ett viloläge genom att ta ner läderremmen bak på ryggen från kroken den är upphängd på.


Är grymt sugen att ta den på en stadsrunda innan snön kommer, do I dare? Självklart! Blir säkert bara kul.

5 comments:

Livmodern said...

Underbar vagn!

Linn said...

Svarar på det du skrev i min blogg här. Tack, jag hoppas att du har rätt, både om att vi fixar det och att året går snabbt!

Nix, jag har aldrig bott själv och det känns ju verkligen som något man borde ha gjort. På ett sätt ska det bli skönt att bara behöva ansvara för min egen tvätt, mat och kunna göra vad jag vill när jag vill. Samtidigt kommer det ju att bli så himla tomt!

Vi vet inte riktigt var han ska vara än. Han är i princip lovad exjobb på BAE i Ö-vik, men det lutar nog mest mot att det blir Scania i Södertälje. Eventuellt blir det BAE i Storbritannien. Det är nästan det jobbigaste just nu, att inte veta. Jag som är en planerare ut i fingertopparna vill gärna veta exakt hur saker kommer att bli och när. :P

Jag har tänkt ringa dig i en halv evighet men det har alltid kommit något emellan. Ringer nog till veckan, hoppas att du inte har allt för fullt upp. :) Och lycka till med tentan, you can do it!

Camilla - Vardagslycklig said...

Jag älskar gamla barnvagnar, dom är så vackra!

Vi har hittills badat honom 1 gång i veckan. Men som du säger blir dom ju inte skitiga på samma sätt som vuxna om man punkttvättar dom. Så vi kanske ska strunta i det ett tag och testa igen om ett tag, då kanske motviljan försvunnit!

micksan said...

Ja Saga hon låter också dockan låna hennes matstol ibland. :) Blir nog bra med lite bord, stolar och dockprylar, och ett kök. Som ett eget litet minihem. :)

micksan said...

Ja Saga hon låter också dockan låna hennes matstol ibland. :) Blir nog bra med lite bord, stolar och dockprylar, och ett kök. Som ett eget litet minihem. :)