Wednesday, November 2, 2011

Ouch

Jag rekommenderar inte någon som är hösttrött (trött i största allmänhet) att läsa om nervsystemet och endokrina systemet på engelska. Jag har nu gått igenom kapitlet gällande nervsystemet och det tog en sisådär 4 timmar, jag fick hjärtklappning (!) av alla tankar nu på slutet. Jag HATAR att inte förstå vad jag läser, så jag läser om en mening kanske 5 gånger. Om jag då ändå inte förstår ja då... Det blir till att läsa om och om det här kapitlet, för det är svårt med all ny information. Men så är det ju alltid.

Ett fint exempel på att man blir ganska trött i huvudet:

"The ANS motor neurons in the CNS, known as preganglionic neurons, send their axons, called preganglionic fibers, to autonomic ganglia outside the CNS. In these ganglia, the axons of preganglionic neurons synapse on ganglionic neurons. The axons, or postganglionic fibers, of these neurons leave the ganglia and innervate cardiac muscle, smooth muscles, glands and fat cells (adipocytes)."


Sådär ser det ut hela tiden!
Jag är inte dålig på engelska, men alla nya begrepp, det är de som blir till stoppklossar.

Nej nu ska jag vila ut mig inför hämtning av dotter.

1 comment:

Linn said...

Känner igen det där med att läsa om samma mening om och om igen när man har engelsk kurslitteratur. Teknisk engelska är småkrångligt, men medicinsk engelska verkar ju vara en mardröm! Du gör det bra!