Wednesday, November 9, 2011

Håll med eller håll käften!

Jag skrev igår en kommentar på Acarolinas blogg som hon idag tog upp i ett inlägg (det ska stå ätstörningsproblem, inte förbränninsproblem).

En av kommentarerna börjar såhär: "Vackra Carolina, svinbra skrivet o jag hoppas att du inte tar åt dig av den knäppa kommentaren".

Varför är det alltid (väldigt ofta) så att om man skriver något som går emot en bloggares åsikter så får man höra att den kommentaren är dum/idiotisk/knäpp/inget att bry sig om/skit osv osv av andra läsare? Kan folk inte tänka kritiskt, diskutera, ventilera längre? Måste det vara en "klapp på axeln"-kultur där man inte får gå emot en bloggare utan alltid ska stryka medhårs?

Personpåhopp är aldrig OK och då förstår jag om den som skrivit kommentaren får höra att det var en dålig/dum/onödig kommentar. Men om man bara kommer med lite andra perspektiv, lite input, vill få igång lite diskussion?

Det här är något som stört mig länge med bloggvärlden, att folk är så rädda för skilda åsikter, att ifrågasätta osv. Att skriva emot en bloggare har blivit lite som att svära i kyrkan. Håll med eller håll käften!

Jag skulle inte vilja ha en blogg med 50 läsare där alla höll med mig i allt, jag skulle bli rädd!

6 comments:

viktoria said...

Himla fin och bra blogg. Du skriver väldigt bra :)
Och att du är en föredetta norrlänning gör det ännu bättre, haha!
KRAM!

J said...

Ja, men man ska nog skilja på läsare och bloggaren, jag tycker att Carolina förklarade nyanserat och berättade att hon fått den frågan flera ggr men så håller jag ju också med henne i saken så det kanske är svårt för mig att se objektivt på det hela.

Själv tycker jag att det är sjukt drygt att få andras åsikter i kommentarer som handlar om ämnen som känns för privata för mig. Jag skulle kanske ha skrivit typ: Vad bra att du hittat en metod som fungerar för dig men visst är de så att det allra bästa vore om man kunde väga sig utan att känna något inför det (även om det i sig är en oväsentlig syssla i vardagen)?

Jag tycker att det är självklart att det allra bästa är om man kan väga sig utan att känna sig varken tjock eller smal (eller normal för all del) men hur många människor känner så inför en våg? Tycker att hela vägningsgrejen är så starkt förknippad med värderingar att jag inte ser någon poäng att delta i det alls, även om jag oftast känner mig helt OK med vad jag ser oavsett om dey är mer eller mindre än jag trodde (varför ska jag gå runt och tänka på det alls?).

Om man är likgiltig inför vågens siffror, varför väga sig alls? I medicinskt syfte väger man sig ju inte hemma (om inte direkt ombedd att göra det då men även då kan man såklart gå till en vårdplats i o m för att få det gjort).

Annica said...

Tänkte bara tack dig för att du är så duktig på att kommentera hos mig, betyder mycket:)

Och jag tycker absolut att man ska våga ifrågasätta och säga sin åsikt, enda gången det gör mig irriterad är när kommentarer måste uttryckas anonyma..Så länge man vågar stå för det man tycker så ska man våga skriva det..
Så länge jag får tycka som jag vill så får andra tycka som dom vill,så länge inte andra försöker få mina tankar till att vara fel så är andras tankar bara ett sätt att tänka vidare..Om du fattar vad jag menar..

I alla fall, tack för alla dina kommentarer:)

Kramar

Janni said...

Jag har lite svårt att tolka dina kommentarer ibland.. dom känns syrliga..

Och som svar på din kommentar eller fundering, jag försöker inte bli gravid! jag är bara tacksam.

carolina - med Lo:s syskon i magen said...

Återigen, för att förtydliga, jag tyckte inte att din kommentar var otrevlig, utan det var en annan läsare som skrev. Hoppas du var medveten om det!

Melanie said...

Jag håller med. Det är inte ofta man kan ifrågasätta och vilja diskutera utan att det ska bli sk "tjafs". Gäller både i bloggar och på fb.