Monday, November 28, 2011

Helgen

Lördagen blev en kanonsuccé! Vi var ju iväg på Gustavsviks äventyrsbad F, A och jag och körde hårt i flera timmar. Mör och med blåmärken lite här och där blev resultatet, riktigt mör var jag. Så himla kul att få 8-åriga A att våga saker hon inte trodde hon vågade. Först skulle hon bara se hur det såg ut när där man satte sig för att åka i en stor vattenrutschkana (ett rör ni vet), sedan vågade hon sitta i mitt knä, och sedan åkte hon helt själv! Åh vad jag längtar efter att ha en 8-åring, helt underbar ålder ju. Gärna lite lillgammal som A också.
Vi hade kul och lyssnade på barnvisor i baksätet på vägen hem. Anledningen? Bara Js skivor i bilen så då var barnvisorna bäst, en del är riktigt käcka. Däremot kom vi fram till att vi skulle haft en bok med gåtor. Det är ändå 10 mil mellan Örebro och hemma-Karlstad. Fast med norrlandsmått mätt är det ju ingenting, så no worries. Jag är van.

Idag har jag varit hemma och läst om sömn på förmiddagen, blev lite mycket så jag kastade i mig lite carbonara kvarten innan hämtning av Majks. Hämtade henne 14 och hade med mig hundarna. När jag kom låg hon i tvillingvagnen bredvid E och de sov båda två. Åh så vackert det var, under vår stora grå ullfilt låg de med huvudena lutade mot varandra Es näsa var i luddet på Majkens mössa. Hade gärna tagit kort men det kändes inte ok att ta på någon annans barn bara sådär. Hon vaknade och vi tog en skogspromenad. Hon traskade på en bra bit (ville iiinte vara i vagnen) men till slut fick hon ge sig, jag ville hem någon gång. Så kom vi hem (satte upp elljusstaken...) och åt panerade torskfileér, potatis och stuvad spenat. Och nej jag har inte panerat och stuvat själv, jag är inte galen. (Det där inlägget får man ju inte liite dåligt samvete över!)

Sedan har vi läst bok, badat/duschat (Majken sitter i badbaljan i badkaret medans jag står bredvid och duschar) lekt, haft mormor här och så vips var det dags för välling och pyjamas och lite mer läsning. Vi har en jättefin pek-ordbok full med bilder på saker. Antingen så pekar jag på en sak och frågar vad det är, eller så frågar jag "vart är apan?" och så pekar Majken. Nu har en ny version börjat användas, nämligen att Majken pekar och jag säger vad det är. Himla mysigt iaf att sitta och läsa i den :)
Det här med ord förresten, det går nästan inte att säga vilka ord Majken kan och vilka hon lärt sig senast för det går så himla fort just nu! Nästan allt jag säger ska hon härma efter, vissa fastnar och andra inte. Katt är ett ord vi arbetat på länge (hund=katt) men det har inte tagit sig förrän idag. Imorse pekade hon på en katt och sa något i stil med katt. Sedan så fick jag det bekräftat av dagmamme-T idag som sa att hon sagt något i stil med katt till en bild på en katt. Ts katt är däremot fortfarande en hund. Kanin är "nina" och det har bara kommit, där har vi inte trugat inte. Kanske har det varit aktuellt eftersom tidigare nämnda pekbok har kaniner som huvudpersoner, och för att Majken har en kanintavla i sitt rum som vi brukar titta på. Det är annars kul att höra på "icke-ord" också. För även om hennes prat består av hennes eget språk så har hon en fin språkmelodi, så det låter verkligen som att hon säger något! Med betoningar och tonlägen, eftertryck...

Ja mycket händer och ibland får man lite "oj"-känslor när hon plötsligt, för en sekund, ser så himla stor ut. Som ett barn.


In other news. Pratade nyss med en himla go gumma från Luleå. Stackaren har försökt få tag på mig hela dagen (plugg plus sedan en galen unge ger inte tid till prat tyvärr!). Impulsköpte en vagn på tradera i helgen (105 kr). Eller jag tänkte bara ha sittdelen (den passar på Princesschassit). Men så pratade jag med henne nu och hon var helt förstörd eftersom frakten (för hela vagnen) skulle gå på över 500. Hon ville att jag skulle glömma alltihop och hoppades att någon annan av budgivarna kanske kunde hämta. Jag förstod förstås och det blir ju mycket lättare om hon får någon som hämtar den. Jag hade nog aldrig använt sittdelen ihop med mitt chassi ändå, men den hade varit kul att ha för det är en ovanlig sittdel.

No comments: