Monday, August 29, 2011

Sjuksköterska - idag tog jag första steget!

Så var man inskriver på Sjuksköterskeprogrammet här i Karlstad, och det känns (för att prata på lokalspråk) så göööött!
Har ju knappt skrivit något om det här i bloggen, men jag ska alltså börja plugga nu i höst. Jag är så grymt tacksam över att jag inte är ny student dock! Jag tog studenten 2006 och har pluggat i princip hela tiden sedan dess, det vara Majkens entré som fick till det lilla avbrott jag har haft nu i snart två år.
Tre universitet/högskolor har jag hunnit med under dessa år, inget jag har nytta av nu tyvärr, men jag har lärt mig en massa och jag vet "vad som gäller, vad det handlar om" att plugga och jag älskar det. Kände verkligen det nu när jag stod och väntade i korridoren imorse, att fy tusan vad jag älskar att plugga egentligen! Det är verkligen inte kul alla gånger, när man sitter i sin egna lilla värld dagar i sträck och tentapluggar, när man sitter timtal framför hemtentor där bara korrekturen och alla referenser, pill och fix tar timmar. Men oj vad kul det är också. Och man utvecklas enormt.

Nu är det här tredje gången gillt för mig, third time's the charm och allt det där - så försöker jag tänka.

Karlstad universitet känner jag till sedan innan, så det var skönt under den lilla rundturen idag där de flesta andra kände sig vilsna. Men jag saknar Umeå Universitet, det är där jag pluggat mest och jag gillar storheten, det gamla biblioteket och miljön där - ja det känns lite maffigare än Karlstads universitet helt enkelt.

Nu ska jag strax iväg och hämta Majken hos dagmamman, snart kommer ett litet inlägg med hennes framsteg i sommar!

4 comments:

Anonymous said...

Det gick bra alltså? Jag känner mig också väldigt tacksam att jag pluggat innan. Önskar dock att jag kunde ha bestämt mig liiiiite tidigare ;) och sådär jättekul ska inte själva pluggandet bli, men jag längtar verkligen efter att bli klar och komma ut i verkligheten!

Linn said...

Låter som att du har några rätt bra år framför dig med andra ord. :) Studieförsäkran är jättelätt att glömma, man gör det ju inte så ofta. ;) Hårfärg kommer kanske sen!

micksan said...

Vad kul att vi båda startar samma program samtidigt :) Jag har inskrivning på måndag. Suttit och skrivit ut massa papper idag som ska med mig. Lite nervöst ändå. Massa nytt väntar. :)

Blir att kliva in i en ny djungel med alla dessa böcker... vilka ska man satsa på och vilka inte. Får se hur det går ;)

J said...

FYI: http://acarolinas.blogg.se/2011/september/tio-manader.html?_tmp=df47be2d0f3eca2a64beb8e24c458f4d4c20e956