Thursday, August 18, 2011

Kränkande

Ja, jag tycker det är kränkande mot alla som kämpar för att få barn när man läser "kronföljden är säkrad".
Jättekul att Victoria äntligen ska få barn, absolut! Men hörrni, en graviditet är lång och det måste sticka ordentligt i ögonen på alla som fått MA eller ett dödfött barn att läsa det här. Ingenting är säkert förens ungen är ute och lever.

Så glad att hon äntligen är gravid ändå, för tänk som dom har fått vänta... Hon är ändå 34 år nu. Daniel har genomgått behandling för njursvikt som jag nu nyligen läst kan innebära infertilitet. Ingenting är självklart, kommer de ens kunna få ett syskon? Vissa kan få barn när de är 45, andras fertilitet sjunker som en sten redan vid 35.

En sak som jag sett diskuteras på andra ställen och som jag också undrar över är hur det fungerar om barnet de väntar har tex. downs syndrom? Gör de abort automatiskt? Kan en person med downs bli tronföljare? Risken för kromosomavvikelser ökar ju med moderns ålder.


1 comment:

Melanie said...

Jag håller med och kunde inte sagt det bättre än. Alla ifrågasatte oss när vi berätta i v.7 att vi väntade barn. För "vad som helst kan ju hända" och det är så långt kvar... För oss var det inget konstigt, vi ville berätta för alla och sa att vi väntar BARN inte missfall!
Trots en normal och god graviditet var vi nära att förlora våran dotter vid födseln i v.42+1. Så nej, det finns ALDRIG några garantier längs vägen. Allt kan hända, i vilken vecka som helst.

Vi väntar nu barn igen och berättade lika tidigt för alla i stort sett, runt vecka 6-7. Den här gången är det INGEN som har ifrågasatt det.

Märkligt, eller hur? ;-)