Friday, September 17, 2010

Rädd för kritik

Tss, jag har inte läst kommentarerna från mitt "är jag den enda-inlägg" förrän nu. Är så barnsligt rädd för kritik. Men jag måste säga att det var kloka saker ni skrev. Majken ska ju antagligen börja äta något annat efter 6 mån, och som Micksan skrev så behövs det ju en liten invänjningsperiod. Dessutom tror jag inte min amning räcker till, tyvärr. Jag vet inte riktigt men när jag ammar så gnäller Majken ofta medans hon äter, hon typ grymtar. Min mamma tror att det beror på att hon inte får så mycket som hon vill ha. Dessutom, hon vägde 5,350 den 22/7, och 5,850 den 3/9. Det känns som ett misslyckande som förälder, att min dotter inte gått upp mer. Hon rör sig mer och kräver mer mat helt enkelt. Åh, jag skulle helst vilja vara en sån där riktigt frodig kvinna som hade mjölk så det räckte och blev över, som kunde mätta sitt barn jämt. Men tydligen är det inte så. Eller gör jag fel? På BVC sa de faktiskt att om hon fortfarande inte gått upp tillfredsställande mycket till på onsdag så kanske vi ska introducera gröt. Som ni säkert förstår så vill jag egentligen inte det. Men vad har jag för val? Hon måste ju växa.

Tack för era kommentarer! Det är kul att ni läser det jag skriver.


Annars har jag blivit så dålig på att skriva och uppdatera. Den här veckan i Örnsköldsvik har gått så fort, så här har den sett ut:

Måndag: Vi reste upp till Övik, satt i bilen hela dagen.

Tisdag: Det blev en dag på stan med Mamma och moster L. Vi rände runt på HM, Åhlens, Babyproffsen och Lajbans, som har underbara leksaker och barnprylar. Vi klämde också in en lunch på en kines- thairestaurang - gott! När nu äntligen Majken var nöjd i vagnen. Men det var hon, duktiga tjejen.
Onsdag: Sara kom över och stannade i 6 timmar, underbart! Bara prata om allt, både med och utan Majken. Mysigt att Sara fick träffa henne, samtidigt som det var skönt att kunna sitta avslappnat och bara prata. Sen kom även pappa och K och hade middag med sig, gott (de bor i sommarstugan på sommarhalvåret, så jag och plastsyster M har huset för oss själva)

Torsdag: Tog bussen in till stan för att träffa A och lilla M, 2 månader. Som för övrigt var nästan lika stor som Majken, kändes ju inte så kul... Men det var jättekul att träffa A och prata om allt mellan himmel och jord; bebisar, samboskap, mammalivet -ja allt. Sen fastnade jag i ett åskoväder (jag blev dränkt!) innan jag åkte buss hem och vände för att åka till morbros H och moster L på middag. Min lillebror var där också så det var kul att få ett tillfälle och träffas. Det är som synd att 95% av min släkt och mina vänner bor här. När man väl är uppe ska man hinna träffa alla och försöka ha någon sorts kvalitetstid samtidigt. Iaf, det märks att broder V gillar Majken - sött :)

Idag fredag: På torsdagkväll fick jag ett ryck och hörde om E (en av mina bästa vänner back in the days på högstadiet och gymnasiet, vi har haft mycket kul ihop hon, jag och A) var ledig idag fredag, och det var hon. Så hon kom över och vi fick en pratstund om allt. Lite catching up och nostalgi, blandat med knasiga historier ;)

Det är det värsta med att flytta 60 mil, man tappar så mycket - framförallt sina vänner. Jag har lärt känna jättefina människor i Karlstad också som jag hoppas jag får förmånen att fortsätta umgås med. Men det går ju inte att komma ifrån det man har med sina "gamla vänner", trots att man inte aktivt umgås. Vi vet ju så mycket om varandra, bara en sådan sak.

Nej nu är klockan mycket, mina ögon är torra och trötta. Imorgon blir det förhoppningsvis en tripp till stugan med lillebror (199 cm lillebror...) och sedan ska Majken få mysa med morfar (min pappa) innan vi far hem på söndagmorgon. Förresten, jag ska hämta en sittdel till min retro-emmaljunga på vägen ner, i gävle! Har inte sagt något till min mamma än, hon som vill packa in mycket i bilen nu så vi kan få med så mycket som möjligt till resan ner. Hm. Äsch det ska gå, jag får helt enkelt sitta med en sittdel över mig i bilen. Det lät bli så trångt att den kilas fast mot taket, vilket inte borde innebära någon säkerhetsrisk.
Jag låter som en fjortis.

Nej sov gott på er! Jag har tyvärr inga bilder från oss här uppe, glömde kamerasladden i Karlstad. Men det kommer när vi är hemma igen!

6 comments:

Anna Nyberg said...

Jag tycker du ska mata till med ersättning!
Ersättning är ett jättebra tillägg istället för amning.
Du kan göra båda delar.
Amma först och de flaskan efter.
Då har hin fått närhet,trygghet,bröstmjölk, men blir ändå förhoppningsvis mätt,nöjd och går upp i vikt.

Ingen av mina tre barn har ätit sig mätta på min mjölk. Inte kände jag mig som en sämre mamma för det. Jag tycker huvudsaken är väl att dom blir mätta.
Man blir ju inte en bra mamma bara för man har fet mjölk. Du blir en bättre mamma när du lyssnar till ditt barn och följer hennes signaler. Förmodligen har hon försökt visa att hon inte blir mätt och behöver mera mat. Och de har du märkt och de visar ju att du känner ditt barn.
Lyssna på Majken och inte på en jäkla amningshysteri!
Lycka till!

Linn said...

Din mjölk räcker. När barnen växer ökar behovet och de äter oftare för att stimulera mjölkproduktionen att öka. Det där reglerar de så bra själva. Att vikten går upp och ner är också normalt. Vi är alldeles för fästa vid normer, kurvor och kontroller. Om man kunde lita på sina egna instinkter istället. Ett piggt och friskt barn kan ligga under kurvan ett tag. Dessutom går barnen igenom utvecklingsperioder som medför att de ibland kan vara missnöjda, oroliga eller gnälliga. Det är normalt.

När barnet är 6 månader kan man börja med smakportioner, dvs utan att byta ut hela mål. Barnet klarar sig längre än så på bröstmjölken. Lita på att din kropp kan. :) Precis som du skrivit innan. Låt inte andra övertyga dig med riktlinjer och ramar om du i grund och botten känner att du vet bättre.

Linn said...

Tillägger - vet inte hur hennes kurva ser ut osv, såklart ska man vara vaksam om barnet inte verkar må bra. Men jag hade avvaktat med gröt sålänge barnet är piggt och utvecklas som det ska. Gnällperioder och missnöje hade jag också haft överseende med några dar. Och om jag skulle introducera något så skulle ju rena kolhydrater inte vara ett alternativ - såsom gröt och välling. Då är det bättre att ge barnet fett, tex i form av riktigt smör, tror jag.

Men följ ditt hjärta och dina modersinstinkter. :)

Anonymous said...

Du ska ju inte alls tycka att du är en sämre mamma för att amningen inte är tillräklig. Min skrutt får nöja sig med mestadels ersättning, eftersom jag inte producerar alls mycket bröstmjölk. När vi låg inne på sjukhuset så mådde jag oerhört dåligt över det, men nu känns det helt rätt att inte stressa med amning och ge ersättning istället, för det viktigaste är ju att lillskrutten mår bra. Tycker iaf att du verkar vara en mycket vettig mamma som sättet ditt barn i första rummet!

Veronica said...

Jag håller med i mycket som sägs här.
Mitt tredje barn och jag blir inte klokare för det ;).
Min son gick under sin kurva ett tag så jag provade att amma först och sen ge tillägg och det gick superbra. Jag märkte att han var helnöjd istället för lite smågnällig. Så nu följer han kurvan igen och t om lite över.

Lycka till och gör vad som känns bäst för dej och dottern.
Kram kram

Helena said...

Vi fick rådet att börja med tillägg eftersom vår dotter sov så oroligt och i korta stunder på nätterna. Hon ville absolut inte ta det och då föreslog bvc gröt istället. Inte sover hon längre för det... Men hon gillar gröten (och kräks inte lika mycket)!