Wednesday, September 15, 2010

Är jag den enda?

Är jag den enda som inte vill stressa i min bebis en massa smakportioner? Som inte har bråttom med gåstolar, hoppgungor och sittdelar till vagnen?

Jag följer flera bloggar som handlar om barn i Majkens ålder, det är väldigt intressant och roligt att se hur de är, deras utveckling, vad som händer osv. Men vad jag slås av är hur bråttom många föräldrar verkar ha att introducera det ena efter det andra till sina barn. Visst, jag känner inte deras barn. Men ändå. Jag kan inte för mitt liv förstå denna hets, de är ju bara bebisar en gång, varför stressa?

Majken är en bebis. Hon har inte ätit annat än bröstmjölk (och någon flaska ersättning då och då) och så tänker jag och min sambo låta det vara ett bra tag till. Inte förrän hon är minst 6 mån tänker vi introducera något annat, om nu inte ev. BVC tycker att hon går upp dåligt.

Tyvärr tror jag mycket av detta har med aggressiv marknadsföring mot småbarnsföräldrar att göra. Det är en extremt låttpåverkad grupp som ängsligt tar efter vad som står till buds ute i samhället. "Puré från 4 mån, ja men då får hon det från 3,5 mån, snaart 4 mån ju!".
Ja för det behöver hon ju ha.

...

7 comments:

micksan said...

Visst, vi ger Saga puré men än bara i smakisportioner. Det enda hon äter mer av är gröten och det är inte en hel portion än. Tänk att dom vid 6 månader SKA äta något mer utöver amningen då amningen inte längre täcker hela deras näringsbehov. Därför tyckte jag det var bra att börja i tid med Saga. Tog ändå 1 månad innan hon fattade galoppen och började gapa och visa att hon vill ha mer. Sen ska ju vissa av dessa bebisar som börjar med puréerna tidigt vara med sin pappa halva föräldraledigheten, många i min föräldragruppen byter av nu under hösten. Så då är det ju en självklarhet för bebisen att börja äta annat. :) Mina planer har varit att amma till 6 månader, och det kommer jag göra, antagligen längre. Eller ja, jag vet att det blir längre (om nu inte Saga protesterar). Men dock att vi efter 6 månader byter ut en amning mot frukost eller lunch. :)

Och ja, jag vet inte. Gåstol och hoppgunga använder vi till Saga för att hon vill underhållas mer än bara ligga i gymmet ibland. Nu har hoppgungan stått still ganska mycket då hon sitter lite knasigt i den än, men gåstolen fungerar mellan varven även om hon inte når ner med fötterna till golvet och kan springa. Men Saga vill gärna vara upprätt. Och man vill och orkar faktiskt inte hela tiden bära på henne då hon inte vill vara i babygymmet :)

Anna Nyberg said...

Varför man ska börja vid 4 mån är för de ska hunnit vänja sig.
Som sagt vid 6 månader bör de äta något mer än bara bröstmjölk eller ersättning.

Många barn gillar inte liggdel. Med vårt äldsta barn fick vi byta vid 4 mån. För han skrek hela tiden i liggdel.

Är de stadiga och klarar gåstol o hoppgunga och grejer tycker jag absolut man kan använda det. Finns ingen anledning att ge dom motvind.
Algot har dock inte börjat med gåstol än. Ja tycker inte han är tillräckligt stabil i ryggen än..

Veronica said...

Allt är väl individuellt...
Vi har 3 barn, två tjejer 6 och 9 år och en liten kille på 5 månader. Så jag kan garantera att alla barn är olika. Vår stora tjej hade bråttom med allt hon gick t om när hon var 9 månader men jag ammade henne till hon var 21 månader. Mellandottern hon tog det och tar det fortfarande lugnt genom livet. Sonen är väldigt aktiv, jag har precis bytt liggdel mot sittdel, han avskyr att ligga ner. För några dagar sedan började jag med smakportioner men gröt har han ätit i ett par veckor. Han älskar att hoppa i hoppgungan måste hela tiden va fart och fläkt.

Men jag kan villigt erkänna att man inte vill att dom ska ha så bråttom och speciellt inte när man har fler man vill bara vara hemma och njuta.

Linn said...

Jag håller helt med. Sålänge bröstmjölk är allt hon behöver så anser jag att det också är det bästa för henne att få det och inget annat. Tycker det ska bli jätteroligt med mat sen, men mitt barn är ingen leksak och när hon ska börja med mat, gåstolar och beror inte på vad jag tkr är kul, utan när hon är redo. Och tills hon är 6 månader finns ingen anledning att börja med smakportioner.

Däremot får hon sitta i vagnen ibland korta stunder, för hon vill inte alls ligga i den längre. :)

sara med Viggo said...

Håller fullständig med i de du säger!! Förstår inte varflr alla ska ha så jävla brottåm rent ut sagt. Låt barn få vara barn !!

Elin said...

Hej,
Jag har en dotter som blir fem månader om en vecka.
Jag ammar inte längre för att jag hade inte mat så jag hade inget val, det var tufft men jag insåg att man gör det för barnet skull. Hoppas på att jag kan amma längre med nästa barn.
Hon har börjat få smakportioner med pure och gröt men det är inga stora mängder men har börjat nu för att man ska kunna vänja henne sakta.
Håller verkligen med om att barn är olika våran dotter hatar och ligga ner hon vill vara uppe och se sig om kring, inte sitta nere i babysittern när vi äter hon sitter helst i sin hokus pokus stol, har sittdelen i vagnen för då kan hon halvligga.
Min BVC sa att barn säger till när de inte orkar mer och lika barn är olika starka.
Vi har inte börjat med hopp gunga eller gåstol ännu.
Hon är väldigt aktiv våran dotter, ligger på golvet och åla sig fram och det är tidigt!

Anna-Gravid said...

Näe du är inte den enda! Jag har också reagerat på att det ska stressas på!