Thursday, August 26, 2010

Mensvärk

Kom nyss hem från spiralinsättningen. Det blev en kopparspiral, kändes bäst. Var inställd på en hormonspiral men läste på och ändrade mig. Dessutom är den gratis och skulle det inte funka för mig (mycket mens osv) så är det bara att ta ut den.

Insättningen gick hyffsat, kändes inte så farligt som jag trott just när den sattes in. Men det var obehagligt/gjorde lite ont och kändes som mensvärk. Fast sen när jag skulle ta på mig kläderna började jag känna mig yr, så jag satte mig och la huvudet mellan benen. Sen svimmade jag. Kändes som att jag sov när det plötsligt stod två barnmorskor över mig, deras röster hördes långt bort och allt var indränkt i ett svart flimmer. Kallsvettig och illamående var jag. Fick hjälp av båda två att ta mig iväg till en brits, och där fick jag vila en stund. Phu! Gick bra ändå. Bm sa att det kunde bero på att man spänner sig och sedan när allt är klart så slappnar man av och så sköljer allt över en. Eller att man ätit för lite, jag hade bara ätit en macka på hela förmiddagen... Dålig planering helt enkelt :S
Sedan var de lite ovilliga att släppa iväg mig, men jag försäkrade dem om att det var OK. Sedan så fick jag hjälp av Linn som gick med mig till apoteket (köpte ipren) och sedan hem.

Förresten, mensvärken påminde mig om förlossningsvärkarna (liite liite iaf) och usch! Hade glömt den där typen av smärta...

Nu ligger Majken och sover ute på balkongen och jag ska nog ta en macka. Har redan svalt två ipren.

4 comments:

Rebecca said...

Gud så läskigt att du svimmade, du måste äta!

Jag tyckte också att jag fick "förvärkssmärta" efter insättningen! Inte roligt alls!

helenesskolsida said...

Man kan bli yr/svimma efter insättning även om det är relativt ovanligt. Ditt lilla intag av mat påverkade säkert ;-)

Jag har aldrig haft ont efter mina insättningar men ändå tagit Panodil ifall att. Men slänga mig för att sova på magen samma dag jag satt in spiral gör jag inte igen :-)

Linn said...

Huvva vad obehagligt det lät. :/ Hoppas att den kommer att funka bra för dig i alla fall, så det var värt "besväret". ;)

Anonymous said...

Jag hoppas verkligen att du har rätt. Helst skulle jag se att han är ute innan söndag :)

Och jisses vad läskigt din upplevelse med spiralinsättningen lät. Hoppas det funkar bra nu i efterhand i alla fall. Och grattis till nya lägenheten!