Friday, May 7, 2010

Världens snällaste




Igår var jag, Majken och Daphne ute på promenad i två timmar (!) Vi gick ut runt 14:20 och var hemma två timmar senare. Visserligen stannade jag till på två mataffärer men det blev en hel del motion för oss, och två timmars oavbruten sömn för Majken = superskönt för alla! Jag tog dagen till ära ut min gamla 80-tals Emmaljunga för en premiärtur, och oj vad stor och gungig den är. Tyngre än city crossen, men så härlig med sitt gung och så kommer Majken så högt upp i den också.




I natt har vi sovit från ca 23:30 till ca 6:00, med en enda liten amningspaus. När man vaknar av en liten gnällig bebis och bara låter henne ta bröstet är man så pass "borta" att man knappt kommer ihåg de där stunderna. Minns knappt om jag varit uppe med henne i natt, kanske? Iallafall så somnade vi om efter att pappa åkt till jobbet. Vaknade gjorde vi sen klockan 8:40 och då gick vi upp. Blev blöj- och klädbyte innan 30 minuters mys/amning i soffan. Då däckade lilltjejen så jag passade på att lägga henne i spjälisen och fixa frukost till mig själv. Att göra saker _själv_är inte det lättaste nu för tiden! Bara att kunna bre två mackor och äta upp de i lugn och ro ska det till lite tur för att lyckas med. Just nu håller jag tummarna att jag ska kunna slinka in i duschen sen, det behövs... Nu har hon legat och sovit själv en bra stund iaf, så då hinner man fixa med allt möjligt. Skriva här tex ;-) Nej, visserligen lär jag mig allt eftersom hur hon fungerar och får in lite rutiner/vanor, men samtidigt måste man komma in i ett snabbare flyt nu med en bebis. Man kan inte ta det lugnt på samma sätt, vanliga småsaker får man se till att fixa när man kan - på kortast möjliga tid.
Är ändå så tacksam att hon sover så bra som hon gör på natten. Vi är alla utvilade, pappa vaknar ju inte ens när hon knorrar ;-)

6 comments:

Johanna said...

Åh va fin den vagnen är! Väskan är inte helt fel den heller ;)

Linn said...

Den ser så stor och mysig ut Emmaljungan. :) Skönt att hon sover så bra på nätterna, det gör ju så mycket att få några timmars sammanhängande sömn. Hoppas att ni får en trevlig helg, kram!

Fru Kohl said...

Jag ordnar duschningen genom att en nöjd och vaken Albin får ligga på ett täcke på badrumsgolvet. På så sätt har jag koll på hans signaler och tar långduschar när tillfällen ges :)

Linn said...

sv: Det är bra med oss, vi ska förhoppningsvis på vårmässan här i Luleå i morgon. :) Ja det tycker jag också! Vi får passa på när du har en stund över.

Elin said...

Vilken härlig vagn!

Tova said...

Vad roligt med en "old school"-vagn.. hihi!

Jaa, det var St Etienne-videon jag försökte lägga upp och jaa, den är underbar :) lyssnade förresten på den där nya av CocoRosie häromdan också, hehe!