Saturday, May 15, 2010

Bebislista

När är fick du reda på att du var gravid? 3 Augusti 2009

Hur gammal var du? 22 år

Mådde du mycket illa? Inte alls, fast de första två månaderna mådde jag lite sådär. Kändes som efter en stoor måltid, som att man ätit för mycket och mådde lite småilla.


Spydde du mycket?
Inte en enda gång! Skönt :)
Hade du mycket halsbränna? Lite då och då sista 6 veckorna, inte alls farligt.

Var du känslig?
Njae, ibland var jag nog lite lättrörd. Grät lättare än vanligt.

Hade du mycket foglossning? Ja väldigt mycket, särskilt i slutet då jag tom fick foglossning i blygdbenet, hade otroligt ont.

När kände du bebisens första sparkar? I mitten på oktober, svaga svaga puffanden.

Var du ofta orolig? JA. Jag överanalyserar gärna och är lite hypokondrisk av mig, så ja...

Sparkade bebisen mycket? Njae, inte för att jag har något att jämföra med men det tycker jag inte. Mest var det på mornarna och mellan 21-3 på natten.

När började du läcka bröstmjölk? Runt vecka 16.

Fick du bristningar?
Japp, nedanför naveln är jag rödrandig.

Blödde du någon gång? Yttepytte efter sex en gång.

Hur många Ultraljud gjorde du? Tre stycken. Ett i vecka 12 för att jag var orolig, hade en kompis som fått ett tidigt UL där de konstaterade läskiga saker hos fostret. Ville få samma möjlighet jag med. Sedan RUL i vecka 18 och så ett UL dagen före hon föddes, i vecka 42 (41+0) för att jag var på fostervattenskontroll. Det var bra med fostervatten och jag såg revbenen, huvudet och rumpan på henne. Stor var hon då! Såklart.


Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Ingen medicinsk smärtlindring och lagom snabb.

Vilket BB födde du på? Karlstads BB

Hur började din förlossning? Det beror på vad man menar med "att den började". Slemproppen började gå på måndagen den 19/4, hade haft mol/mensvärk då och då i några veckor då. Fast de där regelbundna förvärkarna kom väl runt 14-15 den 20/4 - alldeles efter läkarundersökningen pga. fostervattnet - så med förvärkar den 20/4 får jag väl säga då att det startade.

Hur många timmar tog din förlossning? Från första värk ca 24 timmar. Fast ungefär 3-4 timmar om man ska gå på vad som upplevdes som jobbigt och smärtsamt, alltså inte bara ont.

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt

Hur mycket var du öppen när du kom in?
Strax över 9 cm.

Vilken smärtlindring tog du?
Lustgas, badade hemma innan. Sen hade jag ju min underbara sambo som genom i princip hela förlossningen masserade min svank med en sådan där massagehund i trä (med träkulor) :)
Dragen med sugklocka? Nej


Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
Jag vet faktiskt inte, har så dåligt tidsperspektiv och har inte fått se min förlossningsjournal än. Men 1 timme ungefär?

Blev det komplikationer? Vet inte om det räknas som komplikation men i slutet blev jag lite värksvag så jag fick två sprutor livmodersammandragande i låren under kystarbetet.

Var du rädd för något? Att allt skulle gå åt h*lvete. Att bebisen skulle dö, bli skadad, att jag inte skulle klara smärtan, komplikationer osv osv... Det roliga är att trots alla tankar jag hade innan förlossningen så var jag inte ett dugg rädd för det här under förlossningen, då var man så fokuserad och inne i det man gjorde att det inte fanns plats för några andra tankar.


Skrek du? Njae, lät nog mer som en brunstig älg ;) Typ "ååhade" mig igenom förlossningen.

Fick du sys? Japp, gick jättebra och smärtfritt.

Vem var med på förlossningen? Johan

Vilken vecka födde du i?
Vecka 42, 41+1

Vad var vikt och längd på bebisen?
3620 gram och 52 cm lång

Blev det en pojke eller flicka? Flicka

Vad fick den heta? Majken

Var allting värt det? Absolut!

Ammar du? Ja jag helammar

Hur gammal är bebisen nu?
3½ vecka

Vad tyckte du om förlossningen? cSuperhäftig upplevelse, att se vad kroppen klarar av. Och så härligt att min kropp gjorde det så bra som den gjorde! Det gick över all förväntan, verkligen. Det gjorde ont men det var ändå inte alls så hemskt som jag trott.

När kommer nästa barn? Finns inga planer på fler barn.

1 comment:

Anonymous said...

jättekul att läsa om hur din graviditet o fl var=). tror jag stjäl den här listan, hehe. kram på dig o hoppas allt är bra med dig.