Tuesday, June 28, 2011

Helgen

Var i Borgvik igen i söndags och tog en fisketur med sambo och dennes broder. Underbart att åka båt, har inte gjort det sedan jag blev gravid, alltså snart två år sedan! Fast den där båten, alltså man fick akta sig för vart man gick eftersom plankor lossnade under fötterna och det var vatten under... En gammal gammal träbåt var det, som kändes lite som ett "ghost ship". Inte för inte jag tog på mig flytväst, som jag för övrigt alltid har på mig, men kändes som lite extra viktigt. Glömde ta bild, ska försöka ta en nästa gång vi är där!

Gick härliga promenader också, så ljuvligt det doftar längs med sommarvägarna nu så här års, man skulle vilja kapsla in doften att ta fram framåt November, usch vill inte ens tänka på November...

Majken hade det roligt med farföräldrarna och farbrorn D. Tyvärr råkade hon senare ut för två små incidenter; först så var hon och gick i deras vardagsrum varpå hon snavade på en boll (Alex) och flög med huvudet före rakt in i deras cross-trainer. "Tack och lov" landade hon på kinden så inga tänder rök.
Någon timme senare var vi utomhus och gick, hon skulle upp på bron, och ner för bron, upp på bron, och ner för bron och så iväg ut på vägen. Där nånstans i farten mellan bron, gräsmattan och plattorna snavade hon på plattorna, föll framåt och tog emot sig med händerna men lyckades ändå få huvudet rakt på backen. Lite skrapsår blev det på pannan, nästippen och kinden - alla på vänstra sidan. Otäkt för alla men tack och lov gick det bra igen. Nu får det bli till att stå närmare än en meter för hon kan ju ramla när som. Iaf när man är ute och hon faktiskt kan göra sig ordentligt illa.

Så idag tog vi och packade vagnen och tillsammans med T och E tog vi en sväng ner till Kroppkärrssjön för att bada. Majken gick ut en 40 cm i vattnet, stannade och vågade inte mer. När hon till på köpet tappade balansen och satte rumpan rakt ner i vattnet var måttet rågat och hon ville INTE vara i vattnet mer efter det. Synd för E vara helt salig där i vattnet, T kunde dra honom fram och tillbaka i vattnet och han plaskade och hade sig. Men men, när vi åker till sommarstugan utanför Övik nästa vecka, då kanske Majken börjar mjukna också. För den där sjön + stranden vi var vid var inte så fräscha. Fågelbajs, fågelfjädrar, kvistar, musselskal, lite dyigt, kvistar, vass och bara allmänt "njae". Jag som är van vid våran insjö där det är långgrunt, enbart sand på sandstranden, enbart sand på bottnen, ingen vass så långt ögat når och inga fåglar heller för den delen. Åh vad jag längtar.

Däremot längtar jag inte efter ca 65 mil med en ettåring i bilen men det är en annan sak.

Kvällen har vi spenderat med jordgubbar, grädde, Wii-spel och lite Allspng på skansen hos mormor 100 meter nordväst. Trevligt!

Natti.

1 comment:

micksan said...

Härligt med semester! Ska ni vara länge uppe här i norr? :) Saga testade bada i havet idag. Var lite läskigt när vågorna kom in mot strandkanten tror jag.