Thursday, February 2, 2012

Det är ju helt vansinnigt

Ibland blir jag så chockad över hur naiva och godtrogna folk är inför allehanda gifter och skadliga ämnen i vardagen. Att vi gör saker som inte är bra för oss och är i närheten av farliga ämnen.

"Nämen vadå, inte kan det väl säljas mat som innehåller farliga saker? Inte då."

Baaaah!!!

Framförallt folk som är gravida och målar och lackar och ja gud vet vad. Jag blir så provocerad och rädd å deras vägnar. Så himla onödiga risker man utsätter barnet för. Och vattenbaserad färg är minst lika farlig som oljebaserad! Jag har inge belägg just nu men vet en forskare här på KAU som jag kan mejla om någon vill ha belägg. Så det så.

En annan irritationsgrej jag har är folk som förminskar köpandet (när de handlar) genom att säga att en sak "flyttat in hos oss" istället för att säga att jag betalade 784:- för den här saken, det var inte en litet djur som flyttade in utan en sak jag köpte. Samma med "jag har klickat hem", det känns som att man vill distansera sig från att man spenderar pengar genom den meningen.
Det känns som ett förmänskligande av saker och ett förminskande av förbrukandet av pengar.

Och en tredje grej, varför måste man ha matchande namn till syskon? Alltså det handlar inte om att man inte vill ha ketchup till vaniljglass, det förstår jag. Dte handlar om namn och vad tusan spelar det för roll om de inte matchar? Gillar man två olika namn ska man då strunta i ena för att det inte passar till Kalra?!?! Varför kan man inte ha en Sixten och en Nova för att det "inte matchar"? Kläs barnen dagligen matchande också?

Pleeeeaaaase...


I'm done.

6 comments:

Anonymous said...

Du är så skön Sandra! Fast det där med matchande namn är svårt, vi är lite knäppa i den här familjen och diskuterar barnnamn fast det inte finns något barn att döpa, och det är svårt att inte komma på namn som "passar" med E. Men jag skulle aldrig välja bort ett namn bara för att det inte riktigt låter bra med det vi redan har. Bara man gillar namnet.
Det där med shopping har jag inte tänkt på ur det perspektivet innan, men hjälp vad rätt du har.

micksan said...

Nästan så man får försöka försvara sig här ;)

Nä men det här med att måla med vattenbaserat...hade det nu varit så farligt så kanske det hade funnits mer forskning på det?

Finns mycket som är farligt. Alltid nya saker. Hela livet är farligt egentligen, så är det ju. :)

Näe, men alla känner ju var dom sätter sina egna gränser, sen hur andra gör är ju annat. Visst att man ska lägga sig i och reagera om det verkligen är så att någon far illa, men känns ju inte som att det tjänar något till att lägga ner så mycket energi på att bry sig om en gravid äter något hon ej bör eller om hon målar med vattenbaserat.

Jag tror då inte att jag skadat lilla bebisen på grund av den vattenbaserade målningen ;)

Sen det här med uttrycken att saker flyttat in eller att man klickat hem, herregud, det är ju bara ett uttryck :) När jag använder de orden, vilket jag säkert gör emellanåt så vet jag att det kostat pengar, men för mig betyder orden detsamma som med köpt. :)

Det här med namn, alla har ju sina kritier vad gäller namnval. Jag vet inte om jag känner att jag måste ha värsta matchande namnet men klart jag ändå scannar namnen tillsammans med Saga. T.ex. så känns det som att jag har ett kriterie att nästa barn ska få egen bokstav, dvs inget M, N eller S. Men det är inget jag fastnat på, så vi får väl se var vi slutar när bebisen väl kommer ;)

Annica said...

Det känns som jag precis fick en liten örfil(angående att lacka) men jag tackar och tar emot..

Gillar att läsa din blogg, oftast sitter jag och nickar igenkännande och håller med, ibland inte men jag förstår alltid ditt tänk:)

Thea said...

Har varken lackat eller målat som gravid, men däremot ätit sånt man inte "får" äta. Någon brieost-bit här och någon sushilax-bit där. Men det är i MINIMALA mängder och kanske vid 2-3 tillfällen under NIO månader. Så länge ingenting blir direkt skadligt eller farligt för bebisen, måste man nog låta var och en skapa sina egna "regler" och förhållningssätt till mat/alkohol/målarfärg/whatever.

Ang. att "klicka hem" något så är det väl PRECIS det man gör på nätet? Men det betyder väl för den sakens skull inte att man inte har betalat för det eller att det kan ha varit dyrt?

Känner inget tvång att matcha syskonens namn med varandra. Väljer namn vi tycker är fina och som våra barn passar i. Men sen är det väl kanske så att man oftast gillar namn av samma typ? Tror det är väldigt få som väljer ett toppliste-namn respektive sätter ihop ett eget av påhittade bokstäver (överdrivet, men du förstår principen), eller hur? Sedan kan jag också fundera kring en sak; Vad tusan spelar det dig för roll om jag (eller någon annan) väljer att matcha ihop syskonens namn? Kläder? Har du inget mer viktigt att bry dig om? Grattis i så fall ;)

Mikaela said...

Håller med dig ang. gifterna (vem gör inte?!) och skrev själv ett inlägg om rökning (en av alla) för några dagar sedan. Är minst lika pissed på folk som låtsas som ingenting. För det kan ju för fan inte alltid handla om okunskap?
Arrrr.
Sprit under graviditet fattar jag inte heller.. "en klunk är ju ingen fara". Men VARFÖR dricka en klunk när man kan avstå? Varför dricka ett glas i veckan för att man kan?
Så jävla onödigt.. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag dummade mig så. Ingen big deal säger folk.. det är det ju visst damn it.

Jag brukar skriva "klickade hem" för att det låter roligare än "jag köpte".. Jag köpte känns tjatigt på nåt sätt. Och jag skriver inte "klicka hem" för att distansera mig från spenderandet. Jag är bara jävligt nöjd när jag har haft råd att köpa något :) Och tycker inte priset spelar så stor roll om någon inte är intresserad av att köpa produkten själv (då kan man ju ta reda på det).

Av någon anledning glömmer jag bort att kika in här. Måste lägga till din blogg på min blogroll på direkten.

Mikaela said...

"Jag tror då inte att jag skadat lilla bebisen på grund av den vattenbaserade målningen ;)"

Please.. Finns så mycket som kan skada och om man nu har ett hum om att det faktiskt kan skada VARFÖR utsätter man sig och sitt barn för det? Det är inte livsviktigt att måla naglarna. Om inte annat kan man väl avstå för sitt barns bästa. Men tydligen är utseendet viktigare för många.
Går inte att försvara ett sånt beteende.