Friday, July 13, 2012

Första, andra, tredje...


SÅLD!

Köpte den här söta gamla Emmaljungan på en Second hand i Örnsköldsvik förra sommaren för 50:- J var med mig i affären och såg ut som 7 svåra år när jag bestämt sa att den här följer med oss. Han tyckte vi hade vagnar så det räckte...

Nåväl, jag kände nu att det här mer var något som hörde hemma på museum än i vårt källarförråd, så ut på auktion i en FB-grupp blev det. Och ikväll växte min 50-lapp till fina 700:-!

Jag har sagt det förr och jag säger det igen - mina vagnar betalar sig själva ;D

Annars då? Jo vi laddar inför 70 mil resa nu på söndag, med destination: mitt sommarparadis! Var tvungen att kolla på hittas vägbeskrvining då jag inte var helt säker på avståndet men tamej tusan, det är exakt 700,9 km dit så nog var jag rätt på!
Jag längtar längtar längtar! Älskar att packa och börjar med mina packlistor månader i förväg, så mysigt... Och älskar det där kringflackandet på vägarna, stanna på någon hamburgerrestaurang och sträcka på benen och känna om man fortfarande lever liksom. Det där stuvandet av väskor, vagn, hundbur, resesäng och ja gud vet allt som mest påminner om tetris än något annat.
Ifjol satte vi något utomjordiskt rekord, bilen blev FULL som aldrig förr. I vår champagnefärgade Citroën Xsara Picasso fick vi in:
1,96 m J,
Myself,
1,99 m lillebror,
Majken,
Daphne i hundbur,
resesäng,
Emmaljunga Nitro,
två fiskespön,
lillebrors stora resebag,
mina väskor,
Js resebag,
Js fiskeväska,
Majkens väska,
en båtmotor från 40-talet modell blytung och stor
m.m


Såhär såg det ut när vi stannade till på McD i Valbo på vägen upp, packat! Låt mig då påminna er om att varken 1,99 m lillebror med tillhörande megabag eller båtmotorn var inpackade då de åkte med först på hemvägen. När jag ser den här bilden FATTAR jag inte hur vi fick plats, å andra sidan har jag minnen av att jag badade i saker där i baksätet och att varje stopp var ett projekt för i- och urstigning. Där ser ni förresten lite av min läckra och bloggskygge sambo.

Äsch, I love it! Trångt och svettigt och kissanödigt och gnälligt och gärna alldeles för fort. Nej, jag ska ta det lugnt i år.

Det ska bli spännande med sommarstugan i år. Det finns ett gäng stugor runt sjön där vår sommarstuga ligger och en av gubbarna med stuga var ute och höll på uppe i skogen ovanför stugområdet härom månaden. Vet ni vad han såg? En Björn!! Visst, pappa och hans fru K har sett björn längs med vägen till stugan förr, men det har varit någon mil ifrån. Nu sågs en björn ca 200 meter från vår stuga. Huuuua. Jag som strosade med barnvagnen längs den vägen i fjol, visserligen med Daphne i släptåg men hon är, euhrm, inte så imponerande att hon lär skrämma iväg några björnar. En ekorre på sin höjd.
Gå flera tillsammans och väsnas, så får vi göra i år. Å andra sidan, är man på behörigt avstånd (typ 8648640 meter) eller i bil och möter en björn (UTAN ungar) så kan det nog vara rätt häftigt!

Vart är det nu vi ska? Här kommer en recap från sommaren 11:

 Älskade sommarställe. (Båten en på bild är min pappas och han har vigt vintern och våren åt att bygga om den totalt, ska bli spännande att se hans verk när vi kommer upp! Han har även byggt en helt ny altan ute i stugan, bra jobbat pappa!)
 På väg ut till Ulvön, öppet hav!

 Lill-Majken var mör på hemvägen...

 Utsikt från Varvsberget hemma i Örnsköldsvik. Alltså oj, vackrare natur i Sverige finns inte. Värmland kan slänga sig i väggen.

På väg hem, all ny läsning är bra läsning.

Det absolut bästa med årets resa är att jag och Majken stannar i över två veckor (åker upp 15/7, åker hem med nattåg den 2/8). 
De tidigare åren har vi stannat en vecka men i år åker min sambo hem efter en vecka och vi blir kvar (han ska ju hem och renovera, håhåhå!) Det gör det också möjligt att träffa fler människor och förhoppningsvis mer än bara en gång! S har ju precis fått lilla M, och A fick ju T i våras - de har jag inte träffat sedan förra sommaren. Det ska bli så underbart att träffa er alla igen. Och Majkens morfarsfarbror R, L, mina kusiner, S! 
Jag saknar er alla.

Avslutar med kanske de bästa låtarna just nu, resepepp!
 



2 comments:

Anonymous said...

Ha en fantastisk resa och ja, det ser alldeles fantastiskt vackert ut! Men hörru, kom upp och hälsa på uppe i tornet idag så ni hinner se lite värmländsk utsikt innan ni far! ;)

Livmodern said...

Det ser underbart ut! Ha en trevlig resa!