Thursday, January 19, 2012

Byta säng

Läser ideligen om föräldrar som byter säng till sina ungar-i-majkens-ålder och jag bara wow! För jag älskar spjälsängen, utan den skulle hon nog somna efter 22. Lata lata jag som måste få min egentid på kvällen. Ok, den är ett fängelse med galler men det är lite det som krävs för att hon ska inse att NEJ nu får jag inte leka mer. Att sitta och hålla handen funkar liksom inte när hon är så arg att hon slår i väggen och kastar allt som ligger i sängen åt skogen.

Majken som somnat så bra runt 19:30 har blivit riktigt jobbig sista tiden och vill INTE sova. Men att vänja henne vid att sitta och se på tv med oss varje kväll till 20:30 är bara fel, så ska det inte vara. Då får man helt enkelt stå ut med exorcistbebisen ett tag, hon får vara arg, bara hon somnar.

Skulle vi byta säng skulle hon aldrig gå och lägga sig.

Sen, i den ideala världen skulle vi köpa en vanlig säng (ja för vår spjälis är så gammal att den inte har finessen med borttagbar sida) som hon gärna la sig i och låg och småpratade i för sig själv en stund, innan hon somnade. Men så funkar det inte, inte som det vart på sistone. Hon greppar varje halmstrå för att få vara vaken.
Vi har iaf kortat dagsvilan, får se när (om) det börjar få effekt.

1 comment:

Anonymous said...

Det där med sova utan spjälsäng är något jag funderar mycket på med. Eller i vårt fall är det om E är redo att ta bort ena sidan på spjälisen, men R är emot och halva jag tror att det är för tidigt med. Antar att det är som med vagnen, det var så viktig att vända honom framåt att man gjorde det innan han nog var redo. Bara för att det gjorde honom större än vad han var.
Nu börjar E dock kännas väldigt stor för sin spjälsäng och jag tror att vi kanske skulle få lugnare nätter om han inte var "instängd", men samtidigt vill jag vänta tills han kan öppna dörren till sitt rum själv så man slipper ha den öppen på kvällen när vi ser på tv. Svårt är det vilket fall som helst.

Och trist att höra om att läggningen inte fungerar just nu. Det är bara att bita ihop... Vi har ju problem med nattsömnen igen och det driver mig till vansinne. Men tack och lov fungerar läggningen hyfsat fel fritt (än så länge och peppar, peppar...). Minskad dagssömn kan nog vara ett sätt att få henne tröttare. Men visst önskar man ibland att man hade ett barn med inte riktigt så mycket egen vilja?! ;)